Minim Invasive Neurosurg 1992; 35(5): 167-170
DOI: 10.1055/s-2008-1052272
Fallberichte - Case reports

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Recurrence of brain abscess associated with asymptomatic arteriovenous malformation of the lung

Rezidivierender Hirnabszeß mit asymptomatischer arteriovenöser Mißbildung der LungeM. Caroli, C. Arienta, P. M. Rampini, S. Balbi
  • Neurosurgical Clinic, University of Milan, Milan, Italy
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

On the basis of the data provided by literature the majority of patients with an arteriovenous malformation of the lung who develop a brain abscess suffer from hereditary hemorrhagic telangiectasia, or Rendu-Osler-Weber disease. Only nine cases of brain abscesses in which the arteriovenous malformation of the lung was isolated have been described and in all of these, clinical signs and/or alterations in the laboratory data were detected which can be attributed to the arteriovenous malformation itself. The case taken in this article would seem to be the first case of a recurrent brain abscess in a patient not suffering from Rendu-Osler-Weber with a completely asymptomatic arteriovenous malformation of the lung, both from the clinical point of view and from laboratory data. The authors stress the appropriacy of an angiographic pulmonary study in cases of recurrent brain abscesses, even where the chest X-ray has been negative.

Zusammenfassung

Der Literatur nach stehen die arteriovenösen Malformationen in den Lungen und die dabei folgenden Hirnabszesse meistens zur Rendu-Osler-Weber-Krankenheit in Beziehung. Nur in neun Fällen sind Hirnabszesse mit arteriovenösen Mißbildungen in den Lungen ohne Rendu-Osler-Weber-Krankheit beschrieben. In diesen Fällen hatte die arteriovenöse Mißbildung stets zu klinischen und/oder laborchemischen Veränderungen geführt. Der hier beschriebene Patient erscheint der erste Fall zu sein, bei dem ein rezidivierender Hirnabszeß zusammen mit asymptomatischer arteriovenöser Mißbildung der Lunge und ohne Rendu-Osler-Krankheit auftritt.

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