Minim Invasive Neurosurg 1991; 34(5): 160-162
DOI: 10.1055/s-2008-1052080
Fallberichte - Case Reports

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pyramidenspitzenabszeß

Abscess at the pyramidal apexU. Kehler, G. Nowak, H. Arnold, H. Moldenhauer1
  • Neurochirurgische Klinik der Medizinischen Universität zu Lübeck
  • 1Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde der Medizinischen Universität zu Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Autoren berichten über einen Fall eines Pyramidenspitzenabszesses. Klinisch imponierten bei dem 52jährigen Patienten eine Fazialis- und Trigeminusparese sowie eine Hörminderung rechts. Das Computertomogramm sowie die Karotisangiographie ließen einen Tumor im Bereich der Pyramidenspitze vermuten. Bei der operativen Freilegung zeigte sich ein großer abgekapselter Abszeß. Ein Erregernachweis gelang nicht. Ursächlich für Pyramidenspitzenabszesse sind am ehesten fortgeleitete Entzündungen des Mittelohres - meist durch Staphylokokken ausgelöst. Sterile Abszesse sind nicht selten (knapp 20%). Differentialdiagnostisch ist besonders das Epidermoid in Betracht zu ziehen.

Abstract

The authors report on one case of an abscess at the pyramidal apex. The 52-year old male patient presented with pareses of the fifth and seventh cranial nerves and hypacusis on the right side. After diagnostic procedures (CT-scan, carotid angiography), a tumor at the apex of the right pyramid was expected. During surgery a large encapsulated mass was found containig pus. A bacterial agent could not be isolated. The abscess bordered on the mucosal lining of the sphenoid sinus and on the cells of mastoid bone. The starting point of an abscess at the pyramidal apex is most commonly an Otitis media, most frequently caused by staphylococcus. Sterile abscesses are seen in almost 20%. Of differential diagnosis on has to keep in mind other space-occupying lesions especially epidermoid or dermoid cysts.

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