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DOI: 10.1055/s-2008-1051262
Proliferationstherapie bei Enthesopathien
Proliferation Therapy In EnthesopathiesPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
Enthesis or insertion of the muscle is an important functional and anatomic structure
in the kybernetic regulation of the locomotor system.
Pathological changes in the tendinous insertion, i.e. enthesopathies, possess a well-defined
nosology. Although local therapy is important, it will not be enough to concentrate
therapeutic efforts exclusively on the site of the pathological condition. Rather,
it will be necessary to intervene in the entire pathogenetic circle. A distinction
must be made between primary or secondary enthesopathy. Proliferation therapy with
hypertonic glucose has been found very successful in the treatment of enthesopathies
which are primarily refractory to therapy. Glucose infiltrations into the insertions
were employed because animal experiments have shown that glucose produces only mild
irritation and leads to the formation of inert, non-exclusive cicatricial tissue.
Local therapy must be effected with preparations which do not harm the tissue, so
that damage is avoided as, for example, in the case of infiltration with corticoids.
Zusammenfassung
Enthesis oder Insertio des Muskels ist eine wichtige funktionelle und anatomische
Struktur in der kybernetischen Regulation des Bewegungssystems.
Pathologische Veränderungen im Sehnenansatz, d. h. Enthesopathien, haben eine gut
abgrenzbare Nosologie. Eine lokal ausgerichtete Therapie ist wichtig, jedoch nicht
ausreichend. Es ist vielmehr notwendig, in den gesamten pathogenetischen Kreis einzugreifen.
Dabei ist zu unterscheiden, ob es sich um eine primäre oder um eine sekundäre Enthesopathie
handelt.
Bei der primären therapieresistenten Enthesopathie hat sich die Proliferationstherapie
mit hypertonischer Glukose als sehr erfolgreich erwiesen, weil im Tierexperiment nachgewiesen
worden ist, daß Glukose nur einen leichten Reizzustand verursacht und zur Bildung
von inertem, nicht überschüssigem Narbengewebe führt.
Die lokale Therapie muß mit gewebefreundlichen Mitteln durchgeführt werden, da es
sonst zu Schädigungen wie z. B. bei Infiltration mit Kortikoiden kommen kann.