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DOI: 10.1055/s-2008-1051211
Funktionsabhängige, präarthrotische und arthrotische Veränderungen der Ultrastruktur des Gelenkknorpels*
Function-Dependent, Prearthrotic and Arthrotic Changes in Ultrastructure of the Articular Cartilage * Herrn Prof. Dr. med. W. Mohing zum 60. Geburtstag gewidmet.Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract
One of the reasons why it is so difficult to treat arthrosis is that it often represents
the final stage of a pathological process which has been going on for years. In this
final phase, the extent of destruction of cartilage has progressed to a point where
the remaining chondrocytes are no longer able to synthesize a matrix which can cope
with the functional demand of the joint despite therapeutic measures designed to
bring this about. In order to close the gap between the initial and final phases of
the arthrotic process, Hackenbroch introduced the definition of pre-arthrosis and
pre-arthrotic deformity.
In our electron microscopic studies of the cartilage of the knee joint in 147 sheep
and 121 patients or organ donors, we discovered pathogenetic connections between pre-arthrosis
and arthrosis which were unknown to date. Ultrastructural changes of the cartilage
surface are caused both by relieving and by immobilisation of a joint. Short-term
immobilisation and relief will lead to redistribution of normally present superficial
granular microstructures, whereas long-term immobilisation will cause them to disappear.
These function-dependent ultrastructural changes of the hyaline joint cartilage are
reversible and cannot be classified under the heading »pre-arthrosis«, contrary to
the opinion frequently held in literature.
It is only when pathological changes of the fibrillar network occur in addition to
the loss of the granular microstructures, that irreversible pre-arthrotic and arthrotic
conditions are created.
The pre-arthrotic and arthrotic changes in the cartilage cell appear in 3 different
forms. One of them is the necrosis of chondrocytes. The second form is the cluster
cell of the A type, the ultrastructure of which points to a disturbance in the synthetic
performance of the chondrocytes.
The chondrocyte switches over from its specific collagen type II to another type.
A similar state of affair applies to proteoglycane synthesis. This pathological matrix
is biomechanically inferior. It does not appear possible to exercise any therapeutic
influence on the cartilage cells which have »degenerated« in this manner. The Cluster
Cell Type B is the third form of cellular change. This type of cell is characterised
not by dysfunction, but rather by poor performance. Such poor performance of the chondrocyte
is much easier to approach therapeutically than a dysfunction. The cluster cell type
A was mainly found in the progressing stage of arthrosis and partly in prearthrosis.
The cluster cell type B was seen with a higher incidence in traumatic cartilage damage
and in mechanically induced arthrosis.
Zusammenfassung
Die Behandlung der Arthrose ist deshalb so schwierig, weil sie oft das Endstadium
eines sich über Jahre erstrekkenden pathologischen Prozesses darstellt. In dieser
Phase ist das Ausmaß der Knorpeldestruktion soweit fortgeschritten, daß die noch verbliebenen
Chondrozyten trotz Beeinflussung durch therapeutische Maßnahmen nicht mehr in der
Lage sind, eine den funktionellen Ansprüchen des Gelenkes gerecht werdende Matrix
zu synthetisieren. Um diese Lücke zwischen initialer und finaler Phase des arthrotischen
Prozesses zu schließen, hat Hackenbroch den Begriff der Präarthrose und präarthrotischen
Deformität eingeführ.
Durch unsere elektronenmikroskopischen Untersuchungen am Kniegelenksknorpel von 147
Schafen und 121 Patienten bzw. Organspendern wurden bisher unbekannte pathogenetische
Zusammenhänge der Präarthrose und Arthrose gefunden. Sowohl durch Entlastung als auch
durch Immobilisation eines Gelenkes werden ultrastrukturelle Veränderungen der Knorpeloberfläche
hervorgerufen. Eine kurzfristige Immobilisation und Entlastung führen zur Umverteilung,
eine längerfristige zum Verschwinden der normalerweise vorkommenden oberflächlichen
granulären Mikrostrukturen. Diese funktionsabhängigen ultrastrukturellen Veränderungen
des hyalinen Gelenkknorpels sind entgegen der in der Literatur verbreiteten Meinung
reversibel und nicht der Präarthrose zuzuordnen. Erst wenn zum Verlust der granulären
Mikrostrukturen pathologische Veränderungen des fibrillären Maschenwerkes hinzukommen,
liegen irreversible präarthrotische und arthrotische Zustände vor.
Die präarthrotischen und arthrotischen Veränderungen der Knorpelzelle zeigen sich
in 3 verschiedenen Formen. Die eine besteht aus der Nekrose von Chondrozyten. Die
zweite Form ist die Clusterzelle vom Typ A, deren Ultrastruktur auf eine Störung der
Syntheseleistung der Chondrozyten schließen läßt. Der Chondrozyt schaltet von seinem
spezifischen Kollagentyp II auf einen anderen um. Ähnliches gilt auch für die Proteoglykansynthese.
Diese pathologische Matrix ist biomechanisch minderwertig. Eine therapeutische Beeinflussung
der so »entarteten « Knorpelzellen scheint nicht möglich zu sein. Die dritte Form
der zellulären Veränderung stellt der Clusterzelltyp B dar. Dieser Zelltyp ist nicht
durch eine Fehlleistung, sondern durch eine Minderleistung gekennzeichnet. Eine Minderleistung
des Chondrozyten ist eher als eine Fehlleistung therapeutisch beeinflußbar. Der Clusterzelltyp
A wurde vorwiegend im progredienten Stadium der Arthrose und teils bei der Präarthrose
gefunden. Der Clusterzelltyp B trat vermehrt beim traumatischen Knorpelschaden und
bei einer mechanisch induzierten Arthrose auf.