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DOI: 10.1055/s-2008-1051148
Vergleich verschiedener medikamentöser Therapieformen bei Osteoporose (NaF, NaF + Vitamin D3,1.25(OH)2D3 und menschliches Wachstumshormon) - Kurz- und Langzeituntersuchungen
Comparison of Various Drug Therapy Forms in Osteoporosis [NaF, NaF + Vitamin D3, 1.25(OH)2D3 and Human Growth Hormon] - Short-Term and Long-term StudiesPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
Twenty-seven postmenopausal women with clinically manifest osteoporosis were treated
for six and twelve months, respectively, with 100 mg NaF per day alone, or with 100
mg NaF per day combined with 100 000 IU vitamin D3 per week, or with 0.5 µg 1.25(OH)2D3 per day, or with 16 IU human growth hormone, every second day. The latter two substances
were administered during twelve months. The effects of these four different treatment
schedules were evaluated with respect to biochemical parameters and calcium balances.
Treatment over a period of six months with NaF only appeared to be responsible for
a positive calcium balance by causing a greater stimulation of the rate of accretion
of calcium in relation to its rate of mobilisation. The addition if vitamin D3 to NaF did not improve the calcium balance, the stimulation of bone turnover which
is the most important treatment effect of NaF was even reduced. A similar reduction
was obtained after treatment with 1.25(OH)2D3. This substance, in a dose of 0.5 µg/day, caused rises in the intestinal absorption
of calcium and of the urinary calcium excretion, in our patients with pure osteoporosis
without concomitant osteomalacia the calcium accretion and mobilisation rates, possibly
as a consequence of an inhibition of PTH secretion, tended to be reduced, and the
calcium balance remained unchanged. Human growth hormone stimulated the turnover of
calcium, especially around osteocytes, without inducing a positive calcium balance.
These results prompted the undertaking of long-term studies with NaF: Here, cortical
bone (right radius, femora, metacarpalia II-IV) did not increase while an increase
of cancellous bone, especially in the lumbar spine, was observed. After two years
of treatment with 100 mg NaF/per day the mechanical stability of the lumbar vertebrae
appeared to be improved. Consequently only a longterm treatment with NaF may be beneficial
in osteoporosis.
Zusammenfassung
27 Patienten mit reiner Osteoporose wurden 6 bzw. 12 Monate lang entweder 100 mg NaF
täglich oder 100 Mg NaF täglich und dazu wöchentlich 100 000 IU Vitamin D3 oder 0.5 µg 1.25)OH)2D3 täglich oder 16 IU menschliches Wachstumshormon jeden zweiten Tag verabreicht und
mit biochemischen Methoden und der Bilanztechnik der Wirkungsmechanismus quantitativ
erfaßt.
Mit NaF konnte der Knochenanbau stärker als der Knochenabbau stimuliert werden, so
daß eine positive Kalziumbilanz resultierte. Zusätzliche Gaben von 100 000 IU Vitamin
D3 wöchentlich verbesserten die Kalziumbilanz nicht. Alleinige Verabreeichung von 0.5
µg 1.25(OH)2D3 täglich führten bei diesen Patientinnen mit reiner Osteoporose ohne Begleit-Osteomalazie
zu einer Steigerung der Kalzium-Absorption und der Urinkalzium- Ausscheidung, ferner
als Folge der Suppression der Parathormonsekretion zu einer Reduzierung des Knochenumsatzes,
nicht jedoch zu einer positiven Kalziumbilanz. Wachstumshormon beschleunigte lediglich
den Knochenumsatz, insbesondere in den periosteozytären Räumen.
Wahrend Langzeit-Gaben von NaF (50 resp. 100 mg über zwei Jahre) konnte keine Zunahme
der Compacta, jedoch der Spongiosa nachgewiesen werden. Zu einem gewissen Stillstand
der durch die Osteoporose bedingten Wirbelkörper-Deformierungen kommt es bei Verabreichung
von 50 mg NaF erst nach 2, von 100 mg NaF bereits nach einem Jahr.
Es muß immer wieder betont werden, daß NaF kein Analgetikum darstellt, zur Behandlung
der Schmerzen bei der Osteoporose muß aktive Physiotherapie unterstützt durch Antirheumatika
und Analgetika eingesetzt werden.