Aktuelle Rheumatologie 1983; 8(5): 173-175
DOI: 10.1055/s-2008-1051074
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergotherapeutische Behandlung der rheumatoiden Hand

Ergotherapeutic Treatment of the Hand of the Rheumatoid Arthritis PatientDoris-Ulrice  Slatosch
  • Klinik Wilhelm Schulthess, Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Ergotherapy should be integrated into the overall treatment concept of the rheumatoid arthritis patient. This means that, for example, the physiotherapist and the physician, being members of professional groups working closest to the patient, are fully aware and well briefed on the tasks and possibilities of ergotherapy in order to make full use of the spectrum of measures.
Five points of emphasis are derived from the disease (pain/restricted funktion/deformity):
- Clarification and identification of the diseased condition
- Self-help training
- Protection of joints
- Functional training
- Application of a splint
On-target clarification from a functional psychological and social point of view places the ergotherapist in a position to establish priorities in individual treatment. Depending on the condition of the patient, a wide variety of measures may be effected side by side, supplementing or correlating with each other. For example: improved function will improve the patient's independance and self-reliance.
In ergotherapy, the rheumatoid hand cannot be treated as an independent, seperate tool; rather, the concept of er- gotherpy demands that the patient as a whole be treated as an entity. Hence, the principal aim of all measures must be to achieve
- maximum independence and self-reliance of the rheumatoid arthritis patient
- Maintenance and improvement of mobility
- full exploration and discovery of all the possibilities of action which can still be taken.

Zusammenfassung

Die Ergotherapie sollte im Gesamtbehandlungskonzept des Polyarthritis-Patienten integriert sein; dies schließt ein, daß z. B. Physiotherapeut und Arzt - die nächsten Berufsgruppen, die eng mit dem Kranken zusammenarbeiten - über Aufgaben und Möglichkeiten der Ergotherapie orientiert sind, um das Spektrum der Maßnahmen nutzen zu können.
Aufgrund der Krankheitsfaktoren (Schmerz/Funktionseinschränkung/Deformität) kristallisieren sich für die Ergotherapie fünf Schwerpunkte heraus:
- Abklärung des Zustandes
- Selbsthilfe-Training
- Gelenkschutz
- Funktionstraining
- Schienenversorgung
Eine gezielte Abklärung unter funktionellem, psychologischem und sozialem Gesichtspunkt ermöglicht der Therapeutin Prioritäten für ihre individuelle Behandlung zu setzen. Je nach Zustand laufen verschiedenste Maßnahmen parallel, ergänzen sich bzw. korrelieren miteinander ... z. B.: eine verbesserte Funktion verbessert die Selbständigkeit.
In der Ergotherapie kann die rheumatoide Hand nicht als verselbständigtes, separates Werkzeug behandelt werden, sondern es entspricht dem ergotherapeutischen Konzept, den Menschen als Ganzes zu betrachten und ihm zu begegnen. Das oberste Ziel aller Unternehmungen sind somit:
- die größtmögliche Selbständigkeit des Polyarthritikers
- eine Erhaltung und Verbesserung der Beweglichkeit
- ein Ausschöpfen und Entdecken der verbliebenen Möglichkeiten

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