Rofo 1987; 147(12): 619-623
DOI: 10.1055/s-2008-1048710
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ergebnisse der perkutanen transhepatischen Gallengangsdrainage

Results of percutaneous transhepatic cholangiography drainages (PTCD)J. Schoenemann, M. Willems, G. Wolf, M. Fromme
  • Medizinische Klinik des St. Elisabeth-Krankenhauses Köln-Hohenlind
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

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Zusammenfassung

Von September 1980 bis Dezember 1986 wurden bei 64 Patienten 72 PTCD (58 palliativ bei Malignomen, 14 temporär) vorgenommen. Die mittlere Drainagedauer betrug 26,8 Tage (2-183 Tage). Die mittlere Überlebenszeit betrug bei 37 Patienten mit palliativer Tumordrainage 55,3 Tage (7-473 Tage). 9/37 Patienten überlebten länger als 3 Monate (maximal 15,5 Monate). Katheterbezogene Komplikationen traten in 29,5 % auf, davon 10,3 % schwere. 3/64 Patienten (4,7 %) verstarben. Transpapilläre Drainagen (23), insbesondere Endoprothesen (14), schneiden hinsichtlich Komplikationsrate und Überlebenszeit der Patienten deutlich besser ab. Wir bevorzugen daher die endoskopische Drainage. Die Indikation für die PTCD ist streng zu stellen.

Summary

From September 1980 to December 1986, 72 percutaneous transhepatic cholangiography drainages (PTCD) were performed in 64 patients (58 palliative in malignant obstructions, 14 temporary). The median duration of drainage was 26.8 days (2-183 days). The median survival time in 37 patients with palliative tumour drainage was 55.3 days (7-473 days). 9/37 patients survived longer than 3 months (max. 15.5 months). Complications occurred in 29.5 % (10.3 % severe). 3/64 patients (4.7 %) died. Patients with palliative transpapillary drainages (23), especially with endoprostheses (14), survived longer, and the complication rate was lower. Therefore, we prefer the endoscopic transpapillary approach. PTCD patients must be selected carefully.