Aktuelle Rheumatologie 1984; 9(5): 159-164
DOI: 10.1055/s-2008-1048096
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Prognose der juvenilen chronischen Arthritis

Eine Studie an 296 PatientenPrognosis of Juvenile Chronic Arthritis - A Study involving 296 PatientsM.  John , Vera  John
  • Kinderklinik des Bereiches Medizin der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

296 patients with juvenile chronic arthritis were examined after an average period of 7.8 years following onset of the disease. In 6% of the patients, iridocyclitis was seen as an extra-articular manifestation. 17.8% of the children and juveniles showed stunted growth, most frequently in the systemic type of the disease and in polyarthritis. Prognosis of monoarthritis is characterised particularly by blindness or loss of vision due to relapsing iridocyclitis. In oligoarthritis, joints are only sligthtly impaired even after a disease period of more than 10 years. Polyarthritis, on the other hand, shows increasing joint distruction with functional impairment after a disease period of 10 years. The systemic type of juvenile chronic arthritis shows continuous increase in x-ray morphological joint destructions and disabilities. Juvenile chronic arthritis mortality is 3%.

Zusammenfassung

296 Patienten mit einer jcA werden durchschnittlich 7,8 Jahre nach Erkrankungsbeginn untersucht. Bei 6% kommt es zur Iridozyklitis als extraartikuläre Manifestation. 17,8% der Kinder und Jugendlichen zeigen einen Minderwuchs, wobei die systemische Form und die Polyarthritis am häufigsten betroffen sind. Die Prognose der Monarthritis ist besonders durch die Erblindung bzw. Visusverminderung wegen rezidivierender Iridozyklitis gekennzeichnet. Bei der Oligoarthritis kommt es auch nach über 10 Jahren Krankheitsdauer nur zu geringen Behinderungen der Gelenke. Die Polyarthritis demonstriert nach 10 Jahren Krankheitsdauer zunehmende röntgenologische Gelenkdestruktionen mit funktioneller Behinderung. Die systemische Form der jcA läßt eine kontinuierliche Zunahme von röntgenmorphologischen Gelenkzerstörungen sowie Behinderungen erkennen. Die Letalität der jcA beträgt 3%.

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