Aktuelle Rheumatologie 1986; 11(5): 189-191
DOI: 10.1055/s-2008-1048009
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Polyradikuloneuritis - Guillain-Barré-Syndrom(GBS)

Polyradiculoneuritis or Guillain-Barré SyndromeH.  Müller-Faßbender , H. G. Haser
  • Rheumazentrum Bad Abbach
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

On the occasion of a case of Guillain-Barré syndrome, also known as acute febrile polyneuritis or Guillain-Barré polyneuritis, occurring in our clinic, attention is drawn to the difficulties in differential diagnosis between a rheumatic disease pattern and the Guillain-Barré pattern. This applies in particular to the initial stage of the disease. The possibility of a Guillain-Barré syndrome should also be considered when differentiating between neuropathy syndromes.
In general, the course of the Guillain-Barré syndrome is benign even without any specific drug therapy. Immediate intensive care, however, is mandatory if the respiratory muscles and the cerebral nerves are involved (respiratory paralysis, paralysis of deglutition).
A significant increase in the indcidence rate has been reported in case of autoimmune disease, especially in systemic lupus erythematodes.

Zusammenfassung

Anläßlich eines in unserer Klinik beobachteten Falles von einem Guillain-Barré-Syndrom wird auf die Schwierigkeiten hingewiesen, die sich differentialdiagnostisch zwischen einem rheumatischen und dem erwähnten Krankheitsbild ergeben könnten. Dies gilt insbesondere für das Anfangsstadium der Erkrankung.
Auch sollte bei der Differenzierung von Neuropathie-Syndromen an ein GBS gedacht werden.
Der Verlauf eines GBS ist im allgemeinen ohne spezielle medikamentöse Maßnahmen gutartig. Lediglich bei Beteiligung der Atemmuskulatur und der Hirnnerven ist eine umgehende intensiv-medizinische Betreuung angezeigt.
Eine signifikante Erhöhung der Krankheitsinzidenz wird bei Vorliegen bei Autoimmunerkrankungen, speziell beim systemischen Lupus erythematodes, beschrieben.

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