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DOI: 10.1055/s-2008-1047988
M. Crohn assoziierte seronegative Spondarthritiden*
Seronegative Spondylarthritides Associated with Crohn's Disease * Herrn Professor Fritz Hartmann zum 65, Geburtstag gewidmet.Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
Inflammatory changes in the joints and in the vertebral column are frequent extraintestinal
manifestations of Crohn's disease. According to the classification by Moll et al.,
these changes are considered to be seronegative spondylarthritides. Prospective studies
have shown that spondylarthritis is associated with Crohn's disease in up to 40% of
the cases, corresponding to a maximum prevalence of up to 0.03% in relation to the
population. Both sexes are equally affected.
Arthritis involving mainly the medium and major joints of the lower extremities, is
most frequently seen (approx. 20%). In up to 70% of the cases the course of the arthritis
is parallel to the pattern of intestinal signs and symptoms. The prognosis of the
arthritides is a favourable one.
Isolated sacroiliitis as identified in 10-20% of the cases, is asymptomatic up to
90%; there is no association with HLA B 27.
Approximately 5% of the patients with Crohn's disease present with a full disease
pattern of ankylosing spondylitis. Both sexes are affected in approximately equal
measure, HLA B 27 being found in about 60% of the cases. The course of the inflammatory
changes in the vertebral column is independent of intestinal symptoms, treatment being
the same as in classical ankylosing spondylitis.
Zusammenfassung
Häufige extraintestinale Manifestationen des M. Crohn sind entzündliche Gelenk- und
Wirbelsäulenveränderungen. Diese werden gemäß der Einteilung von Moll et al. zu den
seronegativen Spondyarthritiden gezählt. In prospektiven Studien ist eine Spondarthritis
bei M. Crohn in bis zu 40% nachweisbar, dies entspricht einer Prävalenz von maximal
0,03% in der Bevölkerung. Männer und Frauen sind gleichhäufig betroffen.
Am häufigsten findet sich eine Arthritis (~20%), welche vorwiegend die mittleren und
größeren Gelenke der unteren Extremität befällt. Der Verlauf der Arthritis ist in
bis zu 70% der Fälle parallel zur Darmsymptomatik. Die Prognose der Arthritiden ist
günstig.
Die in 10-20% diagnostizierte isolierte Sakroiliitis ist zu 90% asymptomatisch, es
besteht keine Assoziation zum HLA B 27.
Ungefähr 5% der M. Crohn Patienten weisen das Vollbild einer Spondylitis ankylosans
auf. Männer und Frauen sind annähernd gleichhäufig befallen, das HLA B 27 ist in etwa
60% nachweisbar. Der Verlauf der entzündlichen Wirbelsäulenveränderungen ist unabhängig
von der Darmsymptomatik, die Therapie entspricht derjenigen bei der klassischen Spondylitis
ankylosans.