Aktuelle Rheumatologie 1993; 18(2): 62-68
DOI: 10.1055/s-2008-1047316
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Low-Dose-Prednisolon-Therapie bei chronischer Polyarthritis

Rationale und Design einer Multicenter-StudieLow Dose Prednisolone Therapy in Rheumatoid ArthritisM.  Baumann1 , H.  Zeidler2 , R.  Rau3 , I.  Stroehmann4 , H.  Warnatz5
  • 1Fa. Merck, Darmstadt
  • 2Abteilung Rheumatologie der Medizinischen Hochschule Hannover
  • 3Evangelisches Fachkrankenhaus Ratingen
  • 4Bonn-Bad Godesberg
  • 5St. Josefs-Krankenhaus Essen-Werden
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Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Corticosteroids exert an acute analgetic and antiphlogistic effect in rheumatoid arthritis. These effects have favoured the use of dosage regimens in the past which must be designated as an overtreatment. There are clues that low dose corticosteroids given over a longer period of time may be effective with a justifiable risk of side effects; besides, they may possibly have a disease-modifying effect. The NSAIDs as a therapeutic alternative to suppress the inflammatory activity while awaiting the delayed effect of SAARDs is burdened with a high risk of side effects. A multicentre double-blind placebo-controlled clinical trial is under way, in order to test the hypothesis that low-dose prednisolone exerts disease-modifying effects. Furthermore, the question is discussed whether low-dose prednisolone results in a reduced NSAID consumption and hence, fewer gastrointestinal side effects, and which groups of patients have the highest benefit.

Zusammenfassung

Kortikoide wirken bei der chronischen Polyarthritis akut analgetisch und antiphlogistisch. Diese Wirkungen haben in der Vergangenheit den Gebrauch zu hohen Dosen begünstigt. Es gibt jedoch Hinweise, daß Kortikoide auch in niedrigen Dosen über längere Zeit gegeben, bei vertretbarem Nebenwirkungsrisiko ausreichend wirksam sein können; darüber hinaus haben sie möglicherweise einen krankheitsmodifizierenden Effekt. Die therapeutische Alternative, nämlich die Unterdrückung der entzündlichen Aktivität mit NSAIDs bis zum Eintritt der Basistherapeutikawirkung, ist durch das Nebenwirkungsrisiko dieser Substanzklasse belastet. In einer multizentrischen, doppelblind randomisierten, plazebokontrollierten klinischen Studie soll überprüft werden, ob niedrig dosiertes Prednisolon einen krankheitsbeeinflussenden Effekt hat, ob sich bei geringerem NSAID-verbrauch weniger gastrointestinale Nebenwirkungen zeigen und welche Patientengrup-pen am meisten profitieren.

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