Klin Padiatr 1994; 206(4): 342-345
DOI: 10.1055/s-2008-1046627
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Sinusvenenthrombose unter L-Asparaginase-Therapie

Ein FallberichtThrombosis of the Sinus Sagittalis Superior after L-Asparaginase Treatment for ALLUlrike  Schulz , G.  Mann , A.  Zoubek , H.  Gadner
  • St. Anna Kinderspital, Wien
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Changes in the coagulation system due to steroids and asparaginase during treatment for acute lymphoblastic leukemia (ALL) are well known side effects and may cause bleeding or thrombosis. We report the case history of a 7-year old girl who developed thrombosis of the sinus sagittalis superior during ALL-treatment. Diagnosis was made by computed tomography and magnetic resonance imaging after the child became symptomatic with seizure. Until this event the girl had been treated already for two weeks with prednisone and E. coli-asparaginase (4 infusions). This medication caused distinct hypofibrinogenemia (Fibrinogen 53 mg/dl), prothrombin time expressed as percent of normal values of 58% was also pathological, activated partial thromboplastin time of 35 sec, antithrombin III 120% and thrombocyte count 178 G/l were in normal range. We were not successful in the attempt to adjust the imbalance in the coagulation system by transfusion of fresh frozen plasma (FFP) - seizure happened during FFP-infusion, fibrinogen blood level could be elevated only slightly. Our patient stayed consequently asymptomatic, the clinical recovery was confirmed radiologically.

Zusammenfassung

Veränderungen der Gerinnungsparameter bei Patienten mit akuter lymphoblastischer Leukämie (ALL) sind im wesentlichen auf die Therapie mit Prednison und Asparaginase zurückzuführen und können das Auftreten von Blutungen oder Thrombosen begünstigen. Wir berichten über eine 7jährige Patientin, die im Rahmen der ALL-Behandlung eine Sinusvenenthrombose entwickelte. Die Diagnosestellung gelang mittels Computertomographie und Magnetresonanztomographie, nachdem das bis dahin neurologisch unauffällige Mädchen einen generalisierten Krampfanfall erlitten hatte. Dem Ereignis vorangegangen war eine 2wöchige Therapie mit Prednison und E. coli-Asparaginase (4 i.v.- Gaben). Diese Medikation hatte eine ausgeprägte Hypofibrinogenämie (Fbg 53 mg/dl) zur Folge. Die Thromboplastinzeit von 58% war ebenfalls pathologisch, die aktivierte partielle Thromboplastinzeit von 35 sec und Antithrombin III von 120% sowie Thrombozyten 178 G/l blieben im Normbereich. Der Versuch, die Gerinnungsimbalance mittels Frischplasmagabe (FFP) auszugleichen erwies sich als erfolglos - der Krampfanfall trat unter laufender FFP-Transfusion auf, Fibrinogen war nur unwesentlich angestiegen. Unsere Patientin blieb in weiterer Folge beschwerdefrei, die klinische Restitutio ad integrum ließ sich auch radiologisch bestätigen.

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