Klin Padiatr 1995; 207(4): 242-247
DOI: 10.1055/s-2008-1046548
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Minimal metastatische - und minimal residuelle Erkrankung bei Patienten mit Ewing-Tumoren

Minimal Metastatic and Minimal Residual Disease in Patients with Ewing TumorsAndreas  Zoubek , Christa  Pfleiderer , Peter F. Ambros , Martina  Kronberger , Michael N. Dworzak , Bernadette  Gruber , Andrea  Luegmayer , Reinhard  Windhager1 , Franz M. Fink2 , Christian  Urban3 , Eva  Koscielniak4 , Helmut  Gadner , Heinrich  Kovar
  • Children's Cancer Research Institute (CCRI), St. Anna Kinderspital, Wien
  • 1Orthopädische Universitätsklinik, Wien
  • 2Universitätskinderklinik Innsbruck
  • 3Department für Hämatologie und Onkologie, Universitätskinderklinik Graz
  • 4Abteilung Hämatologie/Onkologie, Olgahospital, Stuttgart
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

At least 95% of Ewing tumors (ET) are characterized by an EWS-gene rearrangement with either FLI-1 or ERG and by extraordinary high MIC2/CD99 expression. Both features can be used for the specific identification of tumor cells, which might also be present in blood and bone marrow in minimal metastatic or minimal residual disease. We report the establishment of sensitive ET cell detection methods based on these characteristics. Preliminary results of 14 patients are given and two cases are reported in detail. 6/14 patients showed RT-PCR positivity in the bone marrow whereas in 8/14 patients ET cells could be detected by immunofluorescence. Only in 2 patients, one at diagnosis and one at relapse, tumor cells were detected in blood samples by RT-PCR. Peripheral blood stem cells of 5 patients showed no contamination with ET cells. The versatility of the immunocytochemical approach as compared to the RT-PCR analysis is discussed in order to explain the discrepancies between the results obtained with the two detection methods.

Zusammenfassung

Mindestens 95% aller Ewing-Tumoren (ET) sind durch eine EWS/FLI-1- oder eine EWS/ERG-Genfusion am Chromosom 22 und durch hohe Expression des MIC2/ CD99-Antigens an der Zelloberfläche charakterisiert.

Zum Nachweis minimaler Mengen von Tumorzellen im Blut und Knochenmark von Patienten mit ET haben wir hoch sensitive Untersuchungsmethoden entwickelt, die auf diesen Charakteristika basieren. Wir berichten über vorläufige Ergebnisse bei 14 Patienten. Zusätzlich werden 2 Patienten exemplarisch im Detail beschrieben. Bei 6/14 Patienten war die RT-PCR aus dem Knochenmark positiv, wohingegen bei 8/14 Tumorzellen immunzytochemisch gefunden werden konnten. Bei zwei Patienten konnten Tumorzellen mit Hilfe der RT-PCR in Blutproben, in einem Fall bei Diagnose, im anderen zum Zeitpunkt des Rezidivs, festgestellt werden. In peripheren Blutstammzellen von 5 untersuchten Patienten konnten keine Tumorzellen nachgewiesen werden. An Hand dieser teilweise diskrepanten Ergebnisse aus der MIC2/CD99- und der EWS/FLI-1- bzw. EWS/ ERG-Analyse wird die Problematik des Nachweises von Ewing-Tumorzellen im Knochenmark diskutiert.