Klin Padiatr 1995; 207(2): 59-62
DOI: 10.1055/s-2008-1046512
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Formula-Kreatininclearance als Ersatz der 24-Stunden-Kreatininclearance bei nierentransplantierten Kindern

Formula-Creatininclearance as Replacement of 24-Hour-Creatininclearance in Children after Renal TransplantationC.  Aufricht , A.  Balbisi , Ch.  Gerdov , Th.  Müller , M. A. Lothaller , E.  Balzar
  • Kinderdialyse der Univ. Kinderklinik Wien
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Despite many theoretical advantages, formula-creatininclearance (Schwartz et al, Journal of Pediatrics 1976) has not found broad clinical acceptance in everyday pediatric patient care.

In this study we report our results of long term observations (11,7 ± 6,8 (1,7-24,8) months) of measured and computed creatininclearance in 27 children after renal transplantation (15 boys, 12 girls, mean age 14,5 ± 4,2 (5,5-20) years) at the Kinderdialyse of the Universitats-Kinderklinik of Vienna.

We found a wide scattered correlation between the measured and computed creatininclearance values with a 90% confidence interval between -30% to +60% of the 24 hour creatininclearance. Formula creatininclearance (SD 17,8%) was markedly better reproducable than the 24 hour creatininclearancethe (SD 37,8%), the intraindividuell collecting error (36,1%) was almost twice the interindividuell ,,coefficient" error (20,27%).

We therefore conclude that the 24 hour creatininclearance is by far not as accurate as the complexity of the procedure pretends and support broad clinical acceptance for the formula creatininclearance.

Zusammenfassung

Trotz aller theoretischen und vom physiologischem Ansatz fundierten Vorteilen der Formula-Kreatininclearance (Schwartz et al. Journal of Pediatrics 1976) hat sich dieses einfache und effiziente Werkzeug zur Abschätzung der GFR im klinischen Alltag nicht generell durchgesetzt.

Wir berichten in dieser Arbeit über Erfahrungen mit gemessener und berechneter Kreatininclearance in Langzeitbeobachtungen an 27 nierentransplantierten Kindern (15 Knaben, 12 Mädchen, mittleres Alter 14,5 ± 4,2 (5,5-20) Jahre) der Kinderdialyse der Universitäts-Kinderklinik Wien über einen Beobachtungszeitraum von 11,7 ± 6,8 (1,7-24,8) Monaten.

Wir fanden eine breite Streuung der Korrelation der Einzelwerte der Formula-Kreatininclearance versus der 24-Stunden-Kreatininclearance mit einem 90% Vertrauenslimit von -30% bis +60% der 24-Stunden- Kreatininclearance. Die Formula-Kreatininclearance (SD 17,8%) war wesentlich besser wiederholbar als die 24-Stunden-Kreatininclearance (SD 37,8%), der intraindividuelle Sammelfehler (36,1%) betrug nahezu ein Doppeltes des interindividuellen ,,koeffizientenbedingten" Fehlers (20,27%).

Unsere Schlußfolgerung ist daher, daß die 24-Stunden-Kreatininclearance beim Untersucher nur scheinbar, aber irreführenderweise den Eindruck der ,,Exaktheit" erzeugt und daher als Mittel zur Schätzung der GFR bei ambulant kontrollierten Kindern zugunsten der Formula-Kreatininclearance verlassen werden sollte.

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