Z Orthop Unfall 1985; 123(2): 193-200
DOI: 10.1055/s-2008-1045134
© 1985 F. Enke Verlag Stuttgart

Erste Erfahrungen mit der dynamischen Hüftschraube (DHS) der AO

First Results with the AO Dynamic Hip ScrewA. Osterwalder, C. Dietschi, S. Martinoli
  • Reparto di chirurgia, Ospedale Civico, Lugano, Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird über 54 Osteosynthesen mit der dynamischen Hüftschraube (DHS) der AO am proximalen Femur berichtet. Die Patienten, durchschnittlich 72 Jahre alt, zeigten folgende Läsionen: 7 Schenkelhals-, 43 pertrochantere, 3 reverse Frakturen und 1 subtrochantere Metastase. 26mal lag ein instabiler Bruch vor.

Die persönliche Nachkontrolle erfolgte 3-26 Monate postoperativ bei 38 von 40 noch lebenden Patienten mit einem Durchschnittsalter von 68 Jahren. In keinem Fall wurde ein Implantatbruch oder eine Schraubenprotrusion ins Gelenk beobachtet. Technische Fehler waren in 4 Fällen (7,4%) zu verzeichnen, was 1 Infekt (1,85%) zur Folge hatte. 37 (97%) Patienten, 23 zwischen 70 und 90 Jahre alt, waren bei der Nachkontrolle gehfähig. 34 (89%) Patienten zeigten symmetrische oder unter 20° eingeschränkte Hüftbeweglichkeit und 12 (32%) klagten sporadisch über leichte Schmerzen oder Wetterfühligkeit.

2 der 7 Patienten mit Schenkelhalsfrakturen und 4 der restlichen 47 trochanteren (inkl. 1 subtroch. Meta.) Brüche mußten reoperiert werden.

Die DHS hat sich in den Händen von 10 verschiedenen Operateuren als einfache und stabile Osteosynthese für die proximalen Femurfrakturen bewährt. Das teleskopische Gleiten der Schraube gestattet ein bei diesen Brüchen fast obligatorisches Zusammensintern der Fraktur, ohne daß es zur Kopfdurchspießung oder zum Implantatbruch kommt.

Abstract

The report is based on a follow-up of over 54 osteosyntheses employing the Dynamic Hip Screw (DHS) of the AO on the proximal femur. The patients, of an average age of 72 years, exhibited the following lesions: fractures of 7 femoral necks, 43 fractures in the pertrochanteric region, 3 reverse fractures and 1 subtrochanteric metastasis. An unstable fracture was present on 26 occasions.

The follow-up, carried out personally, was done from 3 to 26 months postoperatively on 38 out of 40 patients still alive. The average age was 68 years. In not a single case was an implant failure or a protrusion of the screw into the joint observed. Technical faults were present in 4 cases (7.4%) that led in 1 case to an infection (1.85%). 37 patients (97%), of which 23 were between 70 and 90 years of age, were able to walk during the follow-up. 34 (89%) of the patients showed symmetrical, or less than 20° of limited hip movement while 12 (32%) sporadically complained of slight pain or weather dependancy.

2 of the 7 patients with femoral neck fractures and 4 of the remaining 47 patients with trochanteric fractures (including 1 subtrochanteric metastasis) had to be reoperated.

The DHS proved to be a simple and efficient fixation device for proximal femoral fractures in the hands of ten different surgeons. The telescopic sliding of the screw enables a compulsory sintering of the fracture, without leading to penetration of the femoral head or breakage of the implant.