Eur J Pediatr Surg 1984; 39(4): 234-236
DOI: 10.1055/s-2008-1044214
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Serum Gastrin Levels and Lower Oesophageal Sphincter Pressures in Infants with Congenital Hypertrophic Pyloric Stenosis

Serumgastrinspiegel und Ösophagussphinkterdrucke bei Kindern mit Pylorus-hypertrophieN.  Iwai , M.  Nanri , K.  Hashimoto , H.  Kaneda , S.  Majima
  • First Department of Surgery, Kyoto Prefectural University of Medicine
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Serum gastrin levels in 16 patients with congenital hypertrophic pyloric stenosis (CHPS) were measured and oesophageal manometric studies were performed in 14 of these 16 patients before and after pyloromyotomy.

Hypergastrinaemia was found in the patients with CHPS, and the 7th postoperative serum gastrin level was much higher than the preoperative level. Lower oesophageal sphincter (LES) pressure on the 7th postoperative day was significantly higher than the preoperative pressure. However, there was no significant correlation between the LES pressure change and the serum gastrin change.

These results indicate that competence of LES after pyloromyotomy in patients with CHPS is maintained not only by endogenous gastrin rise but also by other factors.

Zusammenfassung

Die Serumgastrinspiegel wurden bei 16 Patienten mit angeborener hypertropher Pylorusstenose bestimmt und Druckmessungen am Ösophagussphinkter bei 14 dieser Patienten vor und nach Pyloromyotomie durchgeführt.

Bei den Patienten mit angeborener hypertropher Pylorusstenose bestand eine Hypergastrinämie; der Serumgastrinspiegel am 7. postoperativen Tag war wesentlich höher als vor der Operation. Der Druck im unteren Ösophagussphinkter war am 7. Tag nach der Operation signifikant höher als der präoperative Druck. Es bestand jedoch keine signifikante Korrelation zwischen der Veränderung des Drucks im unteren Ösophagusspinkter und der Veränderung des Serumgastrinspiegels.

Diese Ergebnisse deuten darauf hin, daß die Funktion des unteren Ösophagussphinkters nach Pyloromyotomie bei Patienten mit angeborener hypertropher Pylorusstenose nicht nur durch einen endogenen Gastrinanstieg aufrechterhalten wird, sondern auch durch andere Faktoren.

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