Klin Padiatr 1997; 209(5): 301-307
DOI: 10.1055/s-2008-1043968
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A staged protocol for the treatment of persistent pulmonary hypertension of the newborn

Ein Stufenprotokoll zur Behandlung der persistierenden pulmonalen Hypertension des NeugeborenenSabine  Sasse , Angela  Kribs , Anne  Vierzig , Bernhard  Roth
  • Klinik und Poliklinik für Kinderheilkunde der Universität zu Köln
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The purpose of this report is to propose a staged therapeutic protocol for the treatment of persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN) based on retrospective clinical experience. We analysed the clinical course of 19 term and near-term neonates with severe PPHN treated between 1991 and 1993, before the introduction of inhalational nitric oxide (NO) therapy. Basic therapy consisted of continuous sedation, and analgesia, circulatory support with dobutamine, dopamine and substitution of 5% albumin or packed red blood cells, mechanical hyperventilation, alkalisation with sodium bicarbonate and surfactant instillation. Consecutive therapy included the administration of norepinephrine, high frequency oscillatory ventilation (HFOV), Prostacyclin (PGI2) and extracorporeal membrane oxygenator (ECMO) therapy with entry criteria for each stage of treatment. From our observations we suggest that firstly, an early increase in systemic mean arterial pressure due to norepinephrine and secondly, HFOV trials are beneficial in patients with PPHN. The staged protocol shall be applicable in most neonatal intensive care units in which inhalational NO and ECMO therapies are not available and includes our present entry criteria for both therapies.

Zusammenfassung

Anhand von retrospektiven klinischen Erfahrungen soll ein therapeutisches Stufenprotokoll zur Behandlung der persistierenden pulmonalen Hypertension des Neugeborenen (PPHN) vorgestellt werden. Wir analysierten den Verlauf von 19 Früh- und Neugeborenen mit schwerer PPHN, die zwischen 1991 und 1993, vor der Einführung der inhalativen Stickstoffmonoxidtherapie (NO), behandelt wurden. Die Basistherapie beinhaltete Sedierung und Analgesie, Herz-Kreislaufunterstützung mit Dobutamin, Dopamin und Substitution von 5% igem Humanalbumin oder Erythrozytenkonzentrat, konventionelle Hyperventilation, Alkalisierung mit Natriumbicarbonat und Surfactantapplikation. Als zusätzliche Therapieschritte folgten die Anwendung von Norepinephrin, Hochfrequenzoszillationsbeatmung (HFOV), Prostacyclin (PGI2) und die extrakorporale Membranoxygenierung (ECMO) mit Entrittskriterien für jede Therapiestufe. Anhand unserer Beobachtungen scheint das frühzeitige Anheben des systemischen Blutdruckes mit Norepinephrin und der Einsatz von HFOV bei Patienten mit PPHN gewinnbringend. Das Stufenprotokoll kann in den meisten neonatologischen Intensivstationen angewendet werden, in denen inhalative NO- und ECMO-Therapie nicht zur Verfügung stehen und enthält unsere gegenwärtigen Kriterien für den Einsatz dieser beiden Therapieformen.

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