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DOI: 10.1055/s-2008-1043956
The influence of maximum supportive care on dose compliance and survival
Single-center analysis of childhood acute lymphoblastic leukemia and Non-Hodgkin's-Lymphoma treated within 1984-1993Der Einfluß maximaler supportiver Maßnahmen auf Therapie-Compliance und ÜberlebenAnalyse der Behandlungsergebnisse von akuten lymphatischen Leukämien und Non-Hodgkin-Lymphomen im Kindesalter im Zeitraum 1984-1993Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract
Background The administration of intensive, risk adapted multiagent chemotherapy has markedly
improved the event-free survival in childhood acute lymphoblastic leukemia and Non-Hodgkin's
lymphoma. Current treatment protocols may achieve complete remission rates of more
than 95% and event-free survival rates of approximately 70% in non-B-acute lymphoblastic
leukemia/non-B-Non-Hodgkin's lymphoma patients. Due to a higher proliferation rate
and aggressiveness of B-cells treatment of B-acute lymphoblastic leukemia/ B-Non-Hodgkin's
lymphoma must be more intensive, but can be shorter to attain similar event-free survival
rates.
Methods Between 1984 and 1993 79 primarily admitted patients up to 18 years of age (range
0.6-17.9 years) received therapy according to the treatment protocols ALL A 84, ALL
86, NHL 86, ALL 90 and NHL 90 of the Berlin-Frankfurt-Münster Study Group. Intensive
phases of treatment were given on an inpatient basis with maximum supportive care
in order to achieve the prescribed doses.
Results Median follow-up time from diagnosis is now 8 years (range 40 to 157 months) with
a probability of event-free survival of 92% for the entire group.
Conclusion Multiagent chemotherapy tailored to the individual risk profile of each patient but
given in the prescribed dose is currently the mainstay to achieve high complete remission
rates with the aim to cure most acute lymphoblastic leukemia/Non-Hodgkin's lymphoma
patients. The administration of intensive supportive care is important for the achievement
of complete drug dosage and for the reduction of therapy-related toxicity.
Zusammenfassung
Hintergrund Durch den Einsatz intensiver risikoadaptierter Polychemotherapie hat sich das ereignisfreie
Überleben bei akuten lymphoblastischen Leukämien und Non-Hodgkin-Lymphomen im Kindesalter
deutlich verbessern lassen. Derzeitige Behandlungsprotokolle erzielen komplette Remissionen
in mehr als 95% und ereignisfreies Überleben in ungefähr 70% der Patienten mit akuter
Non-B-lymphoblastischer Leukämie und Non-B-Non-Hodgkin-Lymphom. Eine intensivere,
jedoch kürzere Therapie ist aufgrund der höheren Proli ferationsrate maligner B-Zellen
bei der Behandlung der aggressiveren akuten B-lymphoblastischen Leukämie und des B-Non-Hodgkin-Lymphom's
nötig, um ähnliche Therapieergebnisse zu erzielen.
Patienten und Methoden Zwischen 1984 und 1993 wurden 79 erstaufgenommene Patienten bis zum 18. Lebensjahr
(0,6-17,9 Jahre) entsprechend den Behandlungsprotokollen ALL A 84, ALL 86, NHL 86,
ALL 90 und NHL 90 der BFM-Arbeitsgruppe behandelt. Die Patienten wurden während intensiver
Behandlungsphasen stationär aufgenommen und erhielten bei maximaler supportiver Therapie
genau die vom Protokoll vorgeschriebenen Medikamentendosen.
Ergebnisse Die mediane Nachbeobachtungszeit beträgt seit Diagnosestellung 8 Jahre (range 40-157
Monate) mit einer Wahrscheinlichkeit des ereignisfreien Überlebens von 92%.
Schlußfolgerung Die dem individuellen Risikoprofil des Patienten angepaßte und ohne Dosisreduktion
verabreichte zytostatische Polychemotherapie ist derzeit immer noch der wesentlichste
Faktor, um hohe komplette Remissionsraten mit dem Ziel der Heilung zu erreichen. Der
begleitende Einsatz intensiver supportiver Therapie ist unerläßlich, um die vorgeschriebene
Behandlungsdosis bei gleichzeitiger Reduktion therapiebedingter Nebenwirkungen zu
gewährleisten.
Key words
Acute lymphoblastic leukemia - Non-Hodgkin's lymphoma - childhood - dose compliance - supportive care
Schlüsselwörter
Akute lymphatische Leukämie - Non-Hodgkin-Lymphom - Kindheit - Dosis-Compliance - supportive Maßnahmen