Klin Padiatr 1997; 209(2): 66-70
DOI: 10.1055/s-2008-1043930
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Theophylline for Infants with Abnormal Pneumographic Results. A Randomized Double Blind, Placebo-controlled Trial

Theophyllin bei Apnoen von Früh- und Neugeborenen. Randomisierte, plazebo-kontrollierte Doppelblind-StudieFranz  Paky , Peter  Donath , Edith  Huebmer , Walter  Stögmann
  • Intensive Care Unit, Gottfried von Preyer Children's Hospital, Vienna, Austria
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

To evaluate the effectiveness of theophylline on density of central apnoeas and on incidence of periodic breathing; to compare the effect with age-related resolution of pneumogram abnormalities.

Ninety-six infants (mean age 27.4 days; mean birth weight 2502 gm) with abnormal pneumographs results were randomly allocated to receive theophylline or placebo. The control group consisted of 94 healthy age and weight-matched infants. After four weeks of treatment infants in the theophylline group had a significantly lower incidence (2.1% vs. 4.3%) and density of apnoeas ≥15 sec (0.001 vs. 0.003). There were significantly less short apnoeas (≥6 sec.) in theophylline treated than in control infants (p<0.01). The number of periodic breathing episodes showed a significant, presumably age-related reduction in both treatment groups. We conclude that theophylline is an effective agent in reducing the incidence and duration of apnoeas beyond what would be expected from age-related maturation of breathing.

Zusammenfassung

Um die nach wie vor kontroversiell beurteilte Wirkung von Theophyllin auf die Inzidenz von Apnoen bei Früh- und Neugeborenen zu prüfen, haben wir 96 Kinder (mit einem Durchschnittsalter von 27,4 Tagen und einem mittleren Geburtsgewicht von 2502 g) mit auffälligen pneumographischen Befunden nach Randomisierung entweder mit Theophyllin oder mit Plazebo behandelt. Vierundneunzig gesunde, hinsichtlich Alter und Gewicht angeglichene Kinder dienten als Kontrollkollektiv.

Nach vierwöchiger Behandlungsdauer waren in der Theophyllingruppe sowohl die Inzidenz (2,1% gegenüber 4,3%) als auch die Dichte (0,001 gegenüber 0,003) von Apnoen ≥15 Sekunden signifikant niedriger als in den beiden anderen Gruppen. Theophyllin-behandelte Kinder hatten auch signifikant weniger (p<0,01) kurze Apnoen (≥6 Sekunden). Die Anzahl von Episoden mit periodischer Atmung zeigte in beiden Behandlungsgruppen einen deutlichen, vermutlich altersbedingten Rückgang. Unsere Untersuchung zeigt, daß Theophyllin die Inzidenz und Dauer von Apnoen stärker verringert als es vom spontanen altersbedingten Rückgang zu erwarten wäre.

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