Klin Padiatr 1998; 210(6): 406-408
DOI: 10.1055/s-2008-1043912
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intracerebral hemorrhage as a late complication after CNS treatment of childhood lymphoma

Intrazerebrale Blutung als Spätkomplikation nach Behandlung eines Lymphoms mit ZNS-BefallAlexander  Claviez1 , Bernd  Neubauer2 , Johann  Link3 , Reinhard  Schneppenheim1
  • 1University of Kiel, Departments of Pediatrics, Germany
  • 2University of Kiel, Neuropediatrics, Germany
  • 3University of Kiel, Radiology, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Since the majority of children with acute leukemia and lymphoma are long-term survivors, more attention is directed towards late sequelae of therapy. Intracerebral hemorrhage after treatment of central nervous system (CNS) neoplasia in childhood is a very rare event. A seven and a half-year-old boy was admitted to our hospital because of acute third nerve palsy. Three years and eight months before the patient had been treated for a mediastinal T-cell non Hodgkin's lymphoma (T-NHL) with CNS involvement by combined chemo-radiotherapy. Recurrent disease was excluded, but intracerebral hemorrhage in the tectal area was demonstrated by repeated magnetic resonance imaging. Symptoms of incomplete oculomotor paresis improved spontaneously with conservative therapy. Intracerebral hemorrhage may occur as a rare complication in children with malignant CNS disease even years after treatment with combined chemo-radiotherapy.Abbreviations ALL: acute lymphoblastic leukemia, CNS: central nervous system, CSF: cere brospinal fluid, CT: computed tomography, GPOH: German Society of Pediatric Oncology and Hematology, MRI: magnetic resonance imaging, T-NHL: T-cell non-Hodgkin's lymphoma

Zusammenfassung

Da die Mehrzahl der Kinder mit akuten Leukämien und Lymphomen mittlerweile Langzeitüberlebensraten erzielen, gilt den Spätfolgen der Therapie besondere Aufmerksamkeit. Hirnblutungen nach der Behandlung maligner ZNS-Erkrankungen stellen bei Kindern eine Seltenheit dar. Ein siebeneinhalb Jahre alter Junge wurde in unserer Klinik aufgrund einer akuten Okulomotoriusparese aufgenommen. Drei Jahre und acht Monate zuvor wurde der Patient wegen eines thorakalen T-Zell non- Hodgkin-Lymphoms (T-NHL) mit ZNS-Befall einer kombinierten Chemo-Radiotherapie gemäß der NHL-BFM 90 Therapiestudie unterzogen. Ein Rezidiv konnte ausgeschlossen werden, sequentielle Kernspintomographien ergaben den Befund einer Blutung in der Area tecta. Die Symptome der inkompletten Okulomotoriusparese verschwanden langsam unter konservativer Therapie. Bei dem plötzlichen Auftreten neurologischer Symptome bei Kindern nach erfolgter, auch länger zurückliegender Therapie maligner Neoplasien im ZNS muß auch die Möglichkeit einer intrakraniellen Blutung in Betracht gezogen werden.

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