Klin Padiatr 1998; 210(5): 373-378
DOI: 10.1055/s-2008-1043907
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Das differenzierte Schilddrüsen-Karzinom bei Kindern und Jugendlichen

The differentiated thyroid carcinoma at children and youthJohannes  Meller , Monika  Conrad , Thomas  Behr , Stefan  Gratz , Wolfgang  Becker
  • Abt. Nuklearmedizin der Georg-August-Universität Göttingen
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Differentiated thyroid cancer is a rare disease in childhood and adolescence. Most frequently, thyroid cancer in children belongs to the papillary variant, whereas a follicular histological pattern is much less frequently encountered. Dedifferentiated (anaplastic) cancers are very rare at this age. Especially indolent cervical lymph node enlargement is suspicious for a thyroid cancer, even more when occurring together with a solitary, rapidly growing, and indurated thyroid nodule. Every nodule in the thyroid of children and adolescents, if not unequivocally cystic, is suspicious of a malignancy. In contrast to adults, multifocal tumor manifestations are frequently found in children and adolescents which often have spread beyond the capsule of the thyroid at the time of diagnosis. Regional lymph nodes are involved in up to 90%, and distant metastases are present in up to 20% of the cases.

Despite these much more advanced stages as usually found in adults, the prognosis of children is better than at advanced age, since these tumors are highly differentiated, and, even in the case of distant metastases, a curative approach is still possible. The therapy (surgery/radioiodine) and the follow-up follows the same principles as those which have been established for older patients.

Zusammenfassung

Das differenzierte Schilddrüsenkarzinom ist bei Kindern und Jugendlichen eine seltene Erkrankung. Meist handelt es sich um papilläre Karzinome, während follikuläre Varianten wesentlich seltener vorkommen. Entdifferenzierte (anaplastische) Malignome stellen in dieser Altersgruppe eine Rarität dar. Verdächtig auf ein Schilddrüsenkarzinom sind vor allem indolente cervikale Lymphome, insbesondere wenn sie zusammen mit einem solitären, rasch wachsenden und derben Schilddrüsenknoten auftreten. Unabhängig von seinem sonographischen und szintigraphischen Erscheinungsmuster ist jeder Schilddrüsenknoten bei einem Kind oder Jugendlichen, der nicht eindeutig einer Zyste entspricht, suspekt auf ein Malignom. Im Unterschied zu Erwachsenen finden sich bei Kindern und Jugendlichen gehäuft multifokale Tumore, die bei der Erstdiagnose die Schilddrüsenkapsel bereits durchbrochen haben. Regionäre Lymphknoten sind in bis zu 90% befallen und Fernmetastasen in bis zu 20% nachweisbar. Trotz dieser zum Teil sehr fortgeschrittenen Stadien ist die Prognose erheblich besser als im Erwachsenenalter, da es sich meist um hochdifferenzierte Tumore handelt und selbst bei Fernmetastasen eine kurative Therapie häufig noch möglich ist. Das therapeutische Vorgehen (Operation/ Radioiodtherapie) und die Nachsorge richtet sich nach den bei erwachsenen Patienten etablierten und bewährten Prinzipien.

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