Klin Padiatr 1998; 210(4): 239-242
DOI: 10.1055/s-2008-1043885
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Monitoring tumor activity in low grade glioma of childhood

Verlaufskontrolle bei niedriggradigen Gliomen im KindesalterGabriele  Mölenkamp1 , Burkhard  Riemann2 , Torsten  Kuwert2 , Ronald  Sträter1 , Gerhard  Kurlemann3 , Ottmar  Schober2 , Herbert  Jürgens1 , Johannes E. A. Wolff4
  • 1Departments of Pediatric Oncology
  • 2Departments of Nuclear Medicine
  • 3Departments of Pediatric Neurology, University of Münster
  • 4Department of Pediatric Oncology, Alberta Children's Hospital, Calgary
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Chemotherapeutic or radiotherapeutic regimens are being increasingly used in low grade glioma of childhood. These protocols require methods to monitor tumor activity.

We report our experience in eleven patients. The tumors were localized in the optic pathway (3), cerebral cortex (4) and thalamus/hypothalamus (4). Histological diagnoses included low grade astrocytoma (6), gliofibroma (1) and ganglioglioma (2). Two children with neurofibromatosis type 1 (NF-1) and typical optical tumors were not biopsied.

13 episodes of progression were noted including 3 altered diagnoses. This was evident from clinical symptoms in 11/13 episodes, computed tomography (CT) or magnetic resonance imaging (MRI) in 10/13 situations, iodine-123-α-methyltyrosine (123I-IMT) single-photon emission computed tomography (SPECT) in 10/10 situations, fluorine-18 fluorodesoxyglucose (18F-FDG) positron emission tomography (PET) in 0/3 and thallium-201 (201T1) SPECT in 1/1. Seven responses to chemotherapy were recorded. Clinical symptoms indicated this in 7/7 situations, MRI in 5/7,123I-IMT SPECT in 1/2 and 201Tl SPECT in 1/1.

These data suggest that 123I-IMT SPECT is a valuable addition to low grade glioma diagnostic and stress the need for a prospective study.

Zusammenfassung

Der Erfolg einer Chemo- oder Radiotherapie bei Kindern mit niedriggradigen Gliomen ist häufig nur schwierig zu beurteilen. Daher sind Methoden erforderlich, die zur Verlaufbeobachtung eingesetzt werden können.

Wir berichten über unsere Erfahrungen bei 11 Patienten. Die Tumoren waren in der Sehbahn (3), dem cerebralen Cortex (4) und dem Thalamus/Hypothalamus (4) lokalisiert. Die histologischen Diagnosen lauteten: niedriggradiges Astrozytom (6), Gliofibrom (1) und Gangliogliom (2). Der Optikustumor bei 2 Kindern mit Neurofibromatose Typ 1 wurde nicht biopsiert. 13 Fälle von Progress wurden beobachtet einschließlich 3 Neudiagnosen. Dies zeigte sich in 11 von 13 Fällen durch klinische Symptome und wurde in 10/13 Fällen im CT oder MRI, in 10/10 im Jod-123-α-Methyltyrosine SPECT, in 0/3 im FDG-PET und in 1/1 im Thallium-SPECT dargestellt. In 7 Fällen zeigte sich ein Ansprechen auf Chemotherapie. Dies zeigte sich anhand klinischer Symptome in 7/7 Fällen, im MRI in 5/7, im I-IMT-SPECT in 1/2 Fällen und im Thallium-SPECT in 1/1 Fall.

Diese Daten zeigen, daß das IMT-SPECT eine wertvolle Hilfe in der Diagnostik niedriggradiger Gliome ist. Prospektive Studien über den Einsatz bei Kindern scheinen notwendig.

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