Klin Padiatr 1999; 211(4): 201-204
DOI: 10.1055/s-2008-1043788
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bleeding and thrombosis in children with acute lymphoblastic leukaemia, treated according to the ALL-BFM-90 protocol

Blutungen und Thrombosen bei Kindern mit Akuter Lymphatischer Leukämie unter der Behandlung mit dem ALL-BFM-90 ProtokollA. H. Sutor , V.  Mall , K. B. Thomas
  • Universitäts-Kinderklinik, Freiburg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

A multi-center retrospective survey was conducted to evaluate the incidence and types of hemostatic complications occurring in children with acute lymphoblastic leukemia (ALL) during treatment according to the ALL-BFM-90 treatment protocol. All of the BFM-treatment centers (n = 77) were approached and a 95% response rate with information on 1100 patients was obtained. Thrombotic or bleeding episodes occurred in 31 patients (2.8%), 19 of whom had thrombosis and 12 bleeding complications, involving the central nervous system (42%), the subclavian vein (29%), the gastro-intestinal tract, skin, lower extremities or pelvis (29%). Recovery was noted in 28 of 31 patients, while 3 died as a result of hemostatic complications. Bleeding or thrombosis occurred in patients receiving prophylactic substitution with plasma or plasma-derived concentrates (n = 16) as well as in those without substitution (n = 13). The majority of hemostatic complications (90%) occurred during the induction therapy of the treatment protocol, in particular during the period which included simultaneous administration of glucocorticoids and E. coli L-asparaginase. The concurrent administration of E. coli L-asparaginase and glucocorticoids may be an additional risk factor for thromboembolic events during therapy according to the ALL-BFM-90 protocol.

Zusammenfassung

Es wurde eine retrospektive Umfrage zur Erhebung der Inzidenz und Art der Blutungen und Thrombosen bei Kindern mit akuter lymphatischer Leukämie (ALL) unter der Behandlung mit dem Protokoll ALL-BFM-90 durchgeführt. Alle BFM-Behandlungszentren (n = 77, Patientenzahl: n = 1100) wurden angeschrieben, die Rücklaufquote betrug 95%. Thrombosen und Blutungen traten bei 31 Patienten (2,8%) auf. 19 Patienten erlitten Thrombosen, 12 Blutungen, das ZNS war in 42%, die V. subclavia in 29%, der Gastrointestinaltrakt, die Haut, die unteren Extremitäten und das Becken in 29% betroffen. 3 Patienten verstarben, 26 Patienten erholten sich vollständig von den Komplikationen. Thrombosen und Blutungen traten bei Patienten, die eine prophylaktische Substitution mit Plasmaderivaten nicht erhielten (n = 16), ebenso auf wie bei Patienten, die diese Substitution erhielten (n = 13). Die Mehrzahl der Komplikationen (90%) trat in der Induktionsphase auf, vor allem unter der gemeinsamen Therapie mit Glukokortikoiden und E. coli- Asparaginase. Die parallele Applikation von E. coli L-Asparaginase und Glukokortikoiden stellt somit möglicherweise einen zusätzlichen Risikofaktor für thromboembolische Komplikationen unter der Therapie mit dem ALL-BFM-90 Protokoll dar.

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