Abstract
Phlebotomy as treatment of primary hemochromatosis induces anemia, which can lead
to intolerable clinical symptoms because of ineffective induction of erythropoiesis.
The combination of regular phlebotomies with intermittent subcutaneous administration
of recombinant erythropoietin increases erythropoiesis and leads to better tolerance
of the causal treatment.
Zusammenfassung
Bei der primären Hämochromatose wird durch die Aderlaßtherapie eine Anämie induziert,
die bei unzureichender Induktion der Erythropoese zu intolerablen klinischen Symptomen
führen kann. Die gleichzeitige Behandlung mit recombinantem Erythropoietin (10000
E/ 1-2 x pro Woche) kann zur Steigerung der Erythropoese und zur besseren Verträglichkeit
der notwendigen Aderlaßbehandlung führen.