Eur J Pediatr Surg 1986; 41(4): 201-205
DOI: 10.1055/s-2008-1043343
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Colonic Oesophageal Replacement in Children - Functional Results

Ösophagusersatz bei Kindern durch Kolon - Funktionelle ErgebnisseH.  Rode , S.  Cywes , A. J. W. Millar , M. R. Q. Davies
  • Department of Paediatric Surgery, University of Cape Town, Institute of Child Health, Red Cross War Memorial Children's Hospital,
    Rondebosch 7700, Republic of South Africa
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Since 1961 colonic replacement of the oesophagus has been performed in 38 patients of whom 16 were followed up long-term. The main indication was caustic soda injury to the oesophagus. We prefer a single-stage retrosternal isoperistaltic left colon interposition, based on the ascending branches of the left colic artery, with concomitant pyloroplasty. Oesophagectomy was not performed. The main complications were vascular insufficiency, upper anastomotic leak and subsequent structure formation. Long-term follow-up (mean 9.5 years) revealed functional acceptance with normal swallowing, absence of pulmonary and gastrointestinal complications and rapid emptying of a passive conduit. Upper cervicocolonic anastomotic structure of various degrees occurred in 14 per cent of the patients (5 of 35 patients).

Zusammenfassung

Seit 1961 wurde bei 38 Patienten ein Kolonersatz des Ösophagus durchgeführt, davon wurden 16 Kinder jetzt nachuntersucht. Die Hauptindikation für die Operation stellt die Laugenverätzung des Ösophagus dar. Wir bevorzugen die einzeitige retrosternale isoperistaltische Interposition des linken Kolons, basierend auf den aufsteigenden Ästen der Arteria colica sinistra mit gleichzeitiger Pyloroplastik. Eine Ösophagusektomie wurde nicht durchgeführt. Die Hauptkomplikationen waren Durchblutungsstörungen und Insuffizienz der oberen Ösophaguskolonanastomosen mit nachfolgender Striktur. Langzeitnachuntersuchungen nach durchschnittlich 9.5 Jahren zeigten ein funktionell gutes Ergebnis mit normalem Schluckverhalten, Fehlen von pulmonalen und gastrointestinalen Komplikationen und rascher Entleerung des passiven Konduits. Eine Stenose der oberen kolonzervikalen Anastomose unterschiedlichen Ausmaßes fand sich bei 14% der Patienten (5 von 35 Kindern).

    >