Eur J Pediatr Surg 1990; 45(4): 235-237
DOI: 10.1055/s-2008-1042589
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Surgery in Unilateral Multicystic Kidney

Chirurgie bei unilateraler multizystischer NiereC. M. Kullendorff
  • Department of Paediatric Surgery, University Hospital, Lund, Sweden
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

During a 15-year period 29 patients were treated for unilateral multicystic kidney. The diagnosis was obtained from antenatal ultrasonography in 17 cases, investigation of an abdominal mass at routine palpation in 10, UTI investigation in 1 and uraemia investigation in 1. Eleven patients had associated malformations. Further investigations included ultrasonography, intravenous pyelography, micturition uretrocystography and in a few cases computed tomography and Dimercapto-succinic acid (DMSA) scan. Percutaneous pyelography was performed in 9 cases. Twenty-six children were operated on and 3 were not operated, of which 1 with severe cardiac malformations, died. The age at operation was under 6 months in 14 cases and between 6 and 12 months in 8. Four children developed hypertension preoperatively but the hypertension disappeared within 1 week postoperatively in all cases. The indication for surgery in unilateral multicystic kidney seems to be clear if the patient is symptomatic. In the asymptomatic patient, the complications of a remaining multicystic kidney like hypertension, malignancy, infection and pain suggest a surgical approach at around 6 months of age.

Zusammenfassung

Während eines Zeitraums von 15 Jahren wurden 29 Patienten mit einer einseitig multizystischen Niere behandelt. Die Diagnose wurde anhand antenatal durchgeführter Ultraschalluntersuchung in 17 Fällen gestellt, in 10 Fällen durch Palpation einer abdominalen Raumforderung; durch einen Harnwegsinfekt in je einem Fall und eine Urämie. 11 Patienten wiesen gleichzeitige Mißbildungen auf. Weitere Untersuchungsmethoden umfaßten u. a. Ultraschall, intravenöse Pyelographie, Mikturitions-Uretrozystographie und in einigen Fällen Computertomographie und DMSA scan. In 9 Fällen wurde die perkutane Pyelographie angewandt. 26 Kinder wurden operiert und 3 nicht operiert; ein Kind starb aufgrund schwerer kardialer Mißbildungen. In 14 Fällen betrug das Alter bei der Operation weniger als 6 Monate und in 8 Fällen zwischen 6 und 12 Monate. Bei 4 Kindern bildete sich präoperativ eine Hypertonie aus, die jedoch in allen Fällen innerhalb der ersten postoperativen Woche wieder verschwand. Beim symptomatischen Patienten besteht bei einseitiger multizystischer Niere eine klare Indikation zur Operation. Beim asymptomatischen Patienten indizieren die Komplikationen bei verbleibender multizystischer Niere, wie Hypertonie, Malignität, Infektion und Schmerzen, einen chirurgischen Eingriff im Alter von etwa 6 Monaten.

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