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DOI: 10.1055/s-2008-1042560
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Persistierende subarachnoidal-pleurale Liquorfistel nach Exstirpation eines thorakalen Ganglioneuroms. Kasuistik
Persistent Subarachnoid Pleural CSF Fistula after Extirpation of a Thoracic Ganglioneuroma. Case ReportPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
During extirpation of a thoracic ganglioneuroma, haemostasis of venous haemorrhage by application of bone wax close to the costovertebral junction at Th ⅘ resulted in plegia of the lower extremities on the fourth postoperative day. Compression of the myelon due to the applied bone wax was relieved directly after CT scan diagnosis. In the postoperative course, a persisting subarachnoidal pleural fistula was closed by means of muscle flap plasty and fibrin adhesive.
Zusammenfassung
Bei der Exstirpation eines thorakalen Ganglioneuroms führte die Versorgung einer venösen Blutung am kostovertebralen Übergang bei Th ⅘ mit Hilfe von Knochenwachs am 4. postoperativen Tag durch Kompression des Myelons zu einer Plegie der unteren Extremitäten. Die im Computertomogramm dargestellte Kompression des Myelons durch das Knochenwachs wurde operativ beseitigt, eine post-operativ aufgetretene, persistierende subarachnoidal-thorakale Liquorfistel konnte durch Muskellappendekkung und Fibrinkleber verschlossen werden.
Key words
CSF-fistula - Fibrin adhesive - Muscle flap plasty
Schlüsselwörter
Persistierende Liquorfistel - Fibrinkleber - Muskellappenplastik