Z Orthop Unfall 1995; 133(5): 437-441
DOI: 10.1055/s-2008-1039951
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Die Stabilisierung der interligamentären, valgisierenden Tibiakopfosteotomie mit Klammern

Stabilization of Interligamental Valgization Osteotomy of the Tibial Head with StaplesN. Zügel, K. Kundel, W. Braun, A. Rüter
  • Klinik für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie Augsburg (Direktor: Prof. Dr. med. A. Rüter)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei Patienten mit posttraumatischer oder idiopathischer Varusgonarthrose mit Beschwerden und arthroskopisch ausreichender Qualität der lateralen Gelenkflächen führen wir die interligamentäre. valgisierende Tibiakopfosteotomie durch. 1989 - 1993 wurden wegen symptomatischer Varusgonarthrose 75 Osteotomien vorgenommen. 52mal bei idiopathischer. 22mal bei posttraumatischer Gonarthrose und einmal nach Kniegelenksinfektion. Die Korrekturosteotomien wurden ausschließlich durch Osteotomieklammern (z. B. Richards-Klammern) stabilisiert. Die hierdurch erreichte Stabilität erlaubt ab dem ersten postoperativen Tag die gipsfreie Mobilisation unter Teilbelastung von 15 kg. Bei Beachtung der Indikation, korrekten technischen Durchführung und geringen Komplikationsrate halten wir das beschriebene Verfahren zur Behandlung der monokondylären Varusgonarthrose für geeignet.

Abstract

In patients with painful post-traumatic or idiopathic varus gonarthrosis we perform interligamental valgization osteotomy of the tibial head if arthroscopy shows the lateral joint surfaces to be in sufficiently good condition. Between 1989 and 1993. a total of 75 osteotomies were performed in symptomatic varus gonarthrosis. including 52 cases of idiopathic and 22 cases of post-traumatic gonarthrosis. and one case foilowing infection of the knee joint. The corrections were stabilized exclusively wich osteotomy staples (e.g. Richards). The stability thus achieved permits mobilization without plaster with partial loading up to 15 kg from the first postoperative day on. If the indication is adhered to. the operation correctly performed and the complication rate low. we regard the described procedure as appropriate for treating monocondylar varus gonarthrosis.