Z Orthop Unfall 1996; 134(6): 520-523
DOI: 10.1055/s-2008-1039918
Hallux valgus

© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Operative Behandlung der Bunionette

Surgical Treatment of the BunionetteM. Kasparek, K. Knahr
  • Orthopädisches Spital Speising, 11. Allgemein orthopädische Abteilung (Vstd.: Prim. Univ. Prof. Dr. K. Knahr)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die dem Hallux Valgus vergleichbare Veränderung an der V. Zehe wird Bunionette oder Tailor's Bunion genannt. Verschiedenste Operationsverfahren, sei es proximal, distal oder diaphysär werden empfohlen.

Die vorliegende Untersuchung stellt die klinischen und radiologischen Ergebnisse der distalen Chevronosteotomie und der distalen Schrägosteotomie einander gegenüber. Die klinisch-subjektive Beurteilung basiert auf dem Mayo-Vorfußscore (max. 75 Punkte). An radiologischen Parametern wurden die Verkürzung des Metatarsale V sowie die Veränderung des Intermeta-tarsalwinkels IV-V und des Metatarsophalangealwinkels V untersucht.

Bei der klinischen Nachuntersuchung konnten die Ergebnisse beider Osteotomien als sehr gut beurteilt werden. In beiden Fällen wurde ein klinischer Score von über 70 Punkten erreicht. Radiologisch gelang sowohl bei der Schrägosteotomie als auch bei der Chevronosteotomie eine deutliche Besserung der funktionellen Winkel (IMT IV-V, MTP V).

Bei der Schrägosteotomie kam es immer zu einer Verkürzung und fallweise zu einer Verkippung des Köpfchens mit einem konsekutiv schlechteren Alignement der Metatarsalköpfchen, allerdings ohne klinischer Relevanz. Die Chevrontechnik ermöglichte in allen Fällen eine korrekte Einstellung des Metatarsalköpfchens.

Abstract

The term Bunionette or Tailor's Bunion is applied to an abnormal prominence on the lateral aspect of the fifth toe similar to the Hallux valgus of the first ray. Several different operative procedures - proximal, diaphyseal or distal - are advocated.

Our analysis compares the clinical and radiological results of the distal oblique osteotomy and the distal Chevron metatarsal osteotomy. The clinical evaluation is based on the “Mayo Clinic Forefoot Scoring System” (max. 75 points). Radiographic examination includes measurement of the fourth to fifth intermetatarsal angel, the fifth metatarsal phalangeal angel, as well as the shortening of the fifth metatarsal ray.

Overall clinical results were evaluated as very good in both surgical techniques, all the patients obtained more than 70 points in the score. The radiographic analyses show an improvement of the “functional angels” (IMT IV-V. MTP V) with both osteotomies.

In all the cases of the distal oblique osteotomy there was ashortening of the fifth melatarsal bone and sometimes a tilting of the head with a consecutive “mala-lignement” of the metatarsal row without clinical impairment. The Chevron procedure resulted in correct positioning of the metatarsal head in all patients.

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