Z Orthop Unfall 1997; 135(2): 138-144
DOI: 10.1055/s-2008-1039570
© 1997 F. Enke Verlag Stuttgart

Das Prinzip der Transplantation autogenen Rippenperichondriums zur Behandlung von tiefen Gelenkknorpeldefekten

Transplantation of Autogenous Perichondrial Grafts for Treatment of Hyaline-Cartilage LesionsJ. Bruns1 , P. Behrens1 , M. Silbermann2
  • 1Orthopädische Universitätsklinik Hamburg
  • 2Dept. of Musculoskeletal Anatomy, Technion Haifa, Israel
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Es werden vergleichend die tierexperimentellen Ergebnisse der Therapie von tiefen Defekten des hyalinen Gelenkknorpels mittels autogener Transplantation von Rippenperichondrium anhand von 36 adoleszenten und 3 adulten Schafen dargestellt.

Bei allen Schafen wurden am Kniegelenk je zwei 7 mm durchmessende tiefe Knorpeldefekte in der Patellagleitbahn und am medialen Femurkopndylus gesetzt. Bei 12 adoleszenten Schafen wird Kollagenvlies, bei 12 Tieren Fibrinkleber zur Fixation benutzt; 12 Tiere dienten als Kontrollen. Durch die unterschiedliche Wahl der Defektorte ist ein Vergleich Entlastung versus Belastung möglich.

Bei 3 adulten Tieren wird diese Methode ebenfalls überprüft, um dadurch eine Tendenzaussage über den altersabhängigen postoperativen Heilungsverlauf zu erhalten. Zwei Tiere erhielten die Transplantation mit Fibrinkleberfixation, ein Tier fungierte als Kontrolltier.

Während bei adoleszenten Tieren unter Bewegung in gewichtsentlasteten Bereichen überwiegend hyalin-ähnlicher Knorpel entsteht, der für seine Differenzierung 16 Wochen benötigt, führt die Transplantation in Bereichen mit sofortiger postop. Gewichtsbelastung zur Störung der Transplantateinheilung. Kontrolldefekte heilen ebenfalls unabhängig von der Belastungssituation nur unvollständig. Aufgrund der morphologischen Ergebnisse ist Fibrinkleber besser zur Transplantatfixation geeignet als Kollagenvlies. Tendenziell benötigt die Differenzierung in hyalin-ähnlichen Knorpel in adulten Tieren etwa 4 Wochen länger als bei adoleszenten Tieren.

Erste klinische Ergebnisse zeigen unter Benutzung des Lysholm- und des Ranawat-Scores bei allen 6 Patienten eine Verbesserung der Werte postoperativ. Kontrollarthroskopien (2) zeigen eine zufriedenstellende Transplantateinheilung. Demnach kann diese Methode zur klinischen Therapie von umschriebenen tiefen Gelenkknorpeldefekten empfohlen werden.

Abstract

The purpose of this study was to examine the fate of autologous perichondrial grafts after transplantation into cartilage lesions in weight-bearing joints. Results were evaluated depending on the age of the animals and on the weight-bearing conditions.

Osteochondral lesions were drilled in the articular surface of knee joints in 36 adolescent sheep. The defects were filled with autologous rib perichondrial grafts which were secured by either collagen sponges (n = 12) or fibrin glue (n = 12). Twelve animals served as controls. Following one weck of immobilisation the animals were allowed to move freely. Animals were sacrificed after 4,8.12, and 16 weeks.

The same procedure was performed in three aduft animals in order to achieve hints regarding the age-dependent ingrowth of the transplants. In two of them the transplantation was done using fibrin glue for fixation; one animal served as control.

Grafts were removed corresponding to the time intervalls and investigated histologically. In adolescent animals grafts from weight-bearing areas and control defects did not show a regulär cartilaginuous differentiation. In contrast to that, hyaline-like cartilage formation could be noted in non-weight-bearing areas even after 4 weeks. In principle. the same results were found in adult sheep but a delay of cartilaginuous differentiation of four weeks was observed. Depending on these results we use the procedure of perichondrial transplantation clinically for treatment of circumscript deep lesions of articular cartilage provided no Osteoarthritis or any other overlying general diseases are evident.

By means of the Lysholm- and Ranawat-score all six patients demonstrated postoperative improvement. Furthermorc. in two patients arthroscopic controls exhibited sufficient filling of the defects and ingrowth to the surrounding cartilage. Thus, autogenuous perichondrial transplantation can be recommended for treatment of circumscript deep cartilaginuous lesions of articular cartilage.

    >