Geburtshilfe Frauenheilkd 1980; 40(11): 973-984
DOI: 10.1055/s-2008-1039519
Gynäkologie

© 1980 Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Das Urethradruckprofil bei kontinenten und streßinkontinenten Frauen

The Urethral Pressure Profile in Continent and Stress Intontinent WomenU. Bänninger, J. Kunz, P. Reich
  • Universitätsspital Zürich, Departement für Frauenheilkunde Gynäkologische Klinik (Direktion: Prof. Dr. W. E. Schreiner)
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wurden mit dem Millar®-Mikrotransducer gemessene Urethradruckprofile 21 kontinenter mit jenen 39 streßinkontinenter Frauen verglichen. Dabei wurden die Urethraprofile der Urethravorder-, -seiten- und -hinterwand aufgezeichnet und die für die urodynamische Diagnostik der Streßinkontinenz aussagekräftigsten Parameter bestimmt. Es zeigte sich, daß die totale tonometrische Urethralänge, die funktionelle Länge und der maximale Ruheverschlußdruck der Urethra für die Diagnostik der Streßinkontinenz ungeeignete Parameter darstellen. Dagegen besteht eine sehr gute Korrelation zwischen dem Urethraverschlußdruck unter Streß und der anamnestischen und klinischen Streßinkontinenz. Der Vergleich der Urethrastreßprofile der Urethravorder-, -seiten- und -hinterwand ergab, daß sich diese in den verschiedenen Urethrasektoren stark unterscheiden.

Abstract

The urethral pressure profiles in 21 continent and 39 stressincontinent women were recorded by the Millar®-microtransducer. An analysis of the profiles of the anterior, lateral and posterior urethral wall was performed and the most significant parameters for the urodynamic diagnosis of stress-incontinence were evaluated. It could be demonstrated, that the total tonometric urethral length, the functional urethral length and the maximal urethral closure pressure at rest are of little practical value for the urodynamic diagnosis of stress-incontinence. On the other hand an excellent correlation between urethral pressure profile under stress and anamnestic and clinical stress-incontinence was found. The analysis of the pressure profiles under stress of the anterior, lateral and posterior urethral wall showed, that these have a great variability depending on the urethral sector where the measurements are performed.

    >