Geburtshilfe Frauenheilkd 2008; 68(12): 1171-1177
DOI: 10.1055/s-2008-1039168
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prognostic Value of Gene Signatures and Tumorbiological Characteristics in Breast Cancer Patients Treated with Anthracycline-containing Chemotherapy

Die prognostische Wertigkeit von Gensignaturen und tumorbiologischer Charakteristika bei Mammakarzinompatientinnen mit adjuvanter, anthrazyklinhaltiger ChemotherapieA. Rody1 [*] , T. Karn1 [*] , F. Pobitschka1 , E. Ruckhäberle1 , C. Solbach1 , M. Gehrmann2 , A. Ahr1 , L. Hanker1 , R. Gaetje1 , U. Holtrich1 , M. Kaufmann1
  • 1Department of Obstetrics and Gynecology, J. W. Goethe-University, Frankfurt, Germany
  • 2Siemens Medical Solutions Diagnostics GmbH, Cologne, Germany
Further Information

Publication History

received 21.10.2008

accepted 24.10.2008

Publication Date:
29 December 2008 (online)

Abstract

Background: Many prognostic and predictive multigene signatures have been established in breast cancer patients. For treatment decision the assessment of individual prognosis is essential. The choice of specific therapy is basically driven by empirical data although several predictive gene signatures already exist. In this context it would be valuable if specific signatures could be used for estimation of prognosis and prediction of therapy concurrently. Material and Methods: Microarray data (Affymetrix HG U133A) of a small samples set of n = 48 breast cancer patients who received an anthracycline-based adjuvant chemotherapy were analyzed. Tumor samples were classified according to four prognostic and two predictive previously described gene signatures and compared with standard parameters as histologic subtype, tumor size, nodal status, pathohistological grading as well as estrogen receptor and Her-2 status. Results: The gene expression values of ER, PR and Her-2 from microarray revealed a high concordance with protein expression assessed by means of immunohistochemistry. The determination of proliferative state of the tumors using gene expression of Ki67 showed a significant correlation with ER-status (p = 0.040, Mann-Whitney U-test) and pathohistological grading (p = 0.005, Kruskal-Wallis test). Neither of the six different signatures was able to predict event status of patients sufficiently. The main discriminatory power of the signatures was related to the ER status and to some extent to pathohistological grading. Conclusion: In a small cohort of uniformly treated patients prognostic and predictive gene signatures are incapable to predict disease outcome unambiguously. The main driving force of all signatures are ER-status and proliferation. The value of the individual signatures may be restricted to the specific setting from which they were derived.

Zusammenfasung

Hintergrund: Zahlreiche prognostische und prädiktive Multigensignaturen sind bisher für Mammakarzinompatientinnen generiert worden. Die Einschätzung der individuellen Prognose ist für eine optimale Therapieentscheidung wesentlich. Die Auswahl einer spezifischen Therapie ist grundsätzlich durch die empirische Datenlage bestimmt, obwohl bereits zahlreiche prädiktive Gensignaturen existent sind. In diesem Zusammenhang wäre es hilfreich, wenn spezifische Signaturen sowohl zur Abschätzung der Prognose als auch zur Prädiktion des Therapieansprechens gleichzeitig genutzt werden könnten. Material und Methoden: Genexpressionsdaten (Affymetrix HgU133A) eines kleinen Probenkollektivs von n = 48 Mammakarzinompatientinnen, die eine adjuvante, anthrazyklinhaltige Chemotherapie erhalten haben, wurde analysiert. Die Tumorproben wurden nach 4 prognostischen und 2 prädiktiven bereits publizierten Gensignaturen eingeteilt und mit den Standardparametern wie histologischer Subtyp, Tumorgröße, Nodalstatus, pathohistologisches Grading, sowie dem Östrogenrezeptor- und Her-2-Status verglichen. Ergebnisse: Die Genexpressionswerte bezüglich ER, PR und Her-2 zeigten im Vergleich zur immunhistochemisch bestimmten Proteinexpression eine hohe Konkordanz. Die Bestimmung des Proliferationszustands mittels Genexpression von Ki67 zeigte eine signifikante Korrelation mit ER-Status (p = 0,040, Mann-Whitney-U-Test) und pathohistologischem Grading (p = 0,005, Kruskal-Wallis-Test). Keine der 6 verschiedenen Signaturen war in der Lage, den Ereignisstatus der Patienten ausreichend vorherzusagen. Die hauptsächlich diskriminierenden Eigenschaften der Signaturen basieren auf dem ER-Status und zu einem gewissen Maße auf dem pathohistologischen Grading. Schlussfolgerung: In einem kleinen, einheitlich behandelten Patientenkollektiv sind prognostische und prädiktive Gensignaturen nicht in der Lage, den Krankheitsverlauf unzweifelhaft vorherzusagen. Die wesentlichen Einflussgrößen für alle Signaturen sind der ER-Status und die Proliferation. Die Wertigkeit der jeweiligen Signaturen ist offenbar ausschließlich auf die spezifische Situation beschränkt, für die sie identifiziert wurden.

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1 both authors contributed equally

MD Achim Rody

Department of Obstetrics and Gynecology
J. W. Goethe-University

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt

Germany

Email: achim.rody@em.uni-frankfurt.de

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