Z Orthop Unfall 2008; 146(6): 773-781
DOI: 10.1055/s-2008-1039000
Knieendoprothetik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Patellofemorale Endoprothetik in Deutschland – eine Standortbestimmung und Überblick über die Literatur

Patellofemoral Arthroplasty – Results of a Nation-Wide Survey in Germany and Review of the LiteratureC. Becher1 , A. Renke2 , T. J. Heyse2 , M. Schofer2 , C. O. Tibesku3 , S. Fuchs-Winkelmann2
  • 1Orthopädische Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover
  • 2Klinik für Orthopädie und Rheumatologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Marburg
  • 3Sporthopaedicum Straubing
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Der isolierte patellofemorale Gelenkersatz wird kontrovers diskutiert. Ziel dieser deutschlandweiten Umfrage und Übersicht über die Literatur ist eine momentane Standortbestimmung. Methodik: Insgesamt wurden 744 Kliniken in Deutschland angeschrieben und mithilfe eines Fragebogens die Fallzahlen aller knieendoprothetischen Eingriffe und Angaben über die nichtendoprothetische Behandlung der isolierten patellofemoralen Arthrose evaluiert. Es wurden Parameter zur Alters- und Geschlechtsverteilung, Indikation, Beschwerdedauer bis zur OP, verwendetem Prothesentyp, Zugangsweg und zusätzliche Maßnahmen, sowie Komplikationen, welche zur Revision führten, und ihre therapeutische Konsequenz erfragt. Bei Nichtverwendung patellofem. Endoprothetik wurde nach Gründen gefragt. Eine systematische Literaturrecherche wurde bis einschließlich Oktober 2007 durchgeführt. Haupteinschlusskriterium zur Auswertung war die Präsentation von Therapie-Studien zum isolierten endoprothetischen Ersatz des patellofem. Gelenks. Ergebnisse: Die antwortenden 225 Kliniken gaben an, pro Jahr insgesamt 53 420 knieendoprothetische Eingriffe aller Art durchzuführen. Davon waren 195 (0,37 %) patellofem. Prothesenimplantationen. Die Mehrheit der Patienten (91 %) war 40–80 Jahre alt. Zur Ätiologie wurde in 8 % eine traumatische und 41 % eine idiopathische Genese genannt. Eine patellofemorale Dysplasie wurde in 47 % und in 4 % eine Patellainstabilität verantwortlich gemacht. Hauptursache für eine Revision war die tibiofemorale Arthrose-Progredienz. Gründe für die Nichtverwendung patellofem. Endoprothetik war in 62 % der Angaben fehlender Glaube an den Erfolg der Methode, 22 % gaben an, die Indikationen nicht zu haben und bei 16 % fehlte entsprechendes Know-how. Bei der Literaturübersicht wurden 12 Arbeiten (459 Implantationen; 390 Patienten) zur Auswertung verwendet. In 67,8 % der Fälle konnte der Eingriff als erfolgreich betrachtet werden. Insgesamt wurde von 139 Revisionseingriffen (Revisionsrate: 30,3 %) berichtet. Hauptursache für Revisionen bzw. fortbestehende Beschwerden waren die Arthrose-Progredienz oder ein Malalignment. Schlussfolgerungen: Die patellofemorale Endoprothetik nimmt in Deutschland nur einen sehr geringen Stellenwert ein. Bei den deutschen endoprothetisch tätigen Chirurgen ist der Glaube an den Therapieerfolg nur gering. Bei fast einem Drittel der in der Literatur berichteten Eingriffe musste eine Revision vorgenommen werden.

Abstract

Background: Isolated patellofemoral arthroplasty is discussed controversially. The aim of this nation-wide survey in Germany and review of the literature was to determine the current status of patellofemoral arthroplasty. Methods: A standardised questionnaire was sent to 744 German departments of orthopaedic surgery, traumatology and general surgery. In the first part, surgeons were asked general questions about their department size, case numbers of knee arthroplasties per year and non-endoprosthetic treatment of isolated patellofemoral disorders. If patellofemoral arthroplasty was conducted, parameters concerning age, gender, duration of complaints, indication for surgery, surgical approach, type of endoprosthesis used, additional surgical treatments and failures were evaluated in the second part. Furthermore we asked for the reasons if no isolated patellofemoral arthroplasty was performed. A systematic review of the literature was done including studies published until October 2007. The main inclusion criterion was the presentation of results after the implantation of a patellofemoral prosthesis for isolated patellofemoral osteoarthritis. Results: A total of 225 analysable questionnaires were returned. Of 53,420 knee arthroplasties performed per year, only 195 (0.37 %) were isolated patellofemoral arthroplasties. The majority of patients (91 %) were between 40 and 80 years old. The aetiology of isolated patellofemoral osteoarthritis was believed to be idiopathic in 41 % and traumatic in 8 %. Patellofemoral dysplasia was held to be responsible in 47 % and patellofemoral instability in 4 % of the cases. The main reason for failure and surgical revision was ongoing tibiofemoral osteoarthritis of the affected knee. Negative attitude and disbelief towards the success of isolated patellofemoral arthroplasty were stated by the majority (62 %) of non-users. A lack of appropriate indications was reported by 22 % and lacking know-how by 16 %. We analysed 12 studies (459 implantations; 390 patients) in the literature review. The treatment was considered successful in 67.8 % of cases. The overall revision rate was 30.3 %. The highest failure rates were in patients with progression of tibiofemoral osteoarthritis or malalignment. Conclusions: Isolated patellofemoral arthroplasty has only low significance among surgeons performing knee arthroplasty in Germany. The majority of surgeons do not believe in the success of the procedure. Almost one third of published cases in the literature needed to be revised.

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Dr. Christoph Becher

Orthopädische Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover
Klinik 2 im Annastift

Anna-von-Borries-Straße 1–7

30625 Hannover

Phone: 05 11/5 35 43 33

Fax: 05 11/5 35 46 82

Email: becher.chris@web.de

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