Z Orthop Unfall 1996; 134(1): 21-28
DOI: 10.1055/s-2008-1037413
© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Alloplastischer Ersatz des proximalen Femurendes - Indikationen, Ergebnisse und Erfahrungen

Proximal Femoral Endoprosthesis - Indications, Results and ExperiencesK.-P. Maurer, H. J. Refior
  • Orthopädische Klinik und Poliklinik Klinikum Großhadern (Direktor: Prof. Dr. med. H. J. Refior) Ludwig-Maximilians-Universität München
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Mit der vorliegenden Nachuntersuchung soll geklärt werden, inwieweit unter Verwendung einer Spezialendoprothese für den Ersatz des proximalen Femurendes eine radikale Tumorresektion erfolgen konnte und/oder die Belastbarkeit und Funktion der Extremität erhalten bzw. wiederhergestellt werden konnte.

Zwischen 11/1986 und 12/1992 wurde eine derartige Spezialendoprothese bei 9 Patienten aufgrund von Metastasen im coxalen Femurende und bei 21 Patienten beim Austausch gelockerter Standardprothesen mit Knochenverlust im Bereich des proximalen Femur eingesetzt.

Dreiundzwanzig Patienten konnten durchschnittlich 20 Monate postoperativ nachuntersucht werden.

Bei allen Patienten konnte die Gehfähigkeit erhalten bzw. wiederhergestellt werden und die Mehrzahl (22/23 Pat.) der Patienten war völlig bzw. nahezu schmerzfrei. Bei keinem der Metastasen-Patienten trat ein lokales Rezidiv auf.

Das Hauptproblem stellte die erhöhte Luxationsten-denz der Prothese dar.

In der Therapie von Tumoren und Metastasen des coxalen Femurendes besteht für derartige Speziaiendoprothesen eine klare Indikation.

In der Revisionschirurgie gelockerter zementierter Hüftendoprothesen sollte, wenn immer möglich Revisionsprothesen mit zementfreiem distalem Verankerungsprinzip der Vorzug gegeben werden.

Abstract

The aim of this follow-up study was to see if, by the application of a special endoprosthesis for the replacement of the proximal femur, a radical tumour resection could be achieved and/or the function of the lower limb could be preserved or restored respectively.

Between 11/1986 and 12/1992 a proximal femoral endoprosthesis was implanted in 9 patients with metastases in the proximal femur. In 21 cases this special endoprosthesis was used in the revision of conventional cemented total hip arthroplasties with loosening of the implant and extreme bone loss at the proximal femur.

Twenty-three patients were seen for a follow-up examination with an average follow-up period of 20 months.

In all cases the Walking ability was preserved or restored respectively. The majority (22/23) of the patients had complete or, nearly complete pain relief. In those patients with skeletal metastases, were no cases of local reoccurrence.

The major problem of this endoprostesis was the increased risk of dislocation.

There is a clear indication for such a special endoprosthesis in the treatment of primary and secondary bone tumours in the proximal femur.

For revision of cemented total hip prostheses with loosening and bony defects a revision prosthesis with unce-mented distal fixation should be used.

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