Geburtshilfe Frauenheilkd 1984; 44(9): 550-556
DOI: 10.1055/s-2008-1036300
Gynäkologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

5jährige Erfahrungen mit adjuvanter Chemotherapie beim primären Mammakarzinom

Five Years of Experience with Adjuvant Chemotherapy in Primary Carcinoma of the BreastM. Albrecht, A. Kleinkauf-Houken, G. Trams, K. Thomsen
  • Universitäts-Frauenklinik Hamburg (Direktor der Kernklinik: Prof. Dr. med. K. Thomsen)
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Seit 1976 erfolgte bei 515 Patientinnen mit einem primären Mammacarcinom T1a-3a N1a-bM0 eine einfache Mastektomie mit radikaler Lymphonodektomie der Axilla.

Bei 190 nodalpositiven Patientinnen wurde postoperativ eine adjuvante Chemotherapie mit einer Dreierkombination aus Trofosphamid, Methotrexat und 5-Fluoro-Uracil für 12 Monate durchgeführt. Nodalnegative Patientinnen wurden nicht nachbehandelt. Für beide Patientengruppen wurden nach einer mittleren Beobachtungszeit von 41 Monaten (15-75) die Rezidivraten und Überlebenszeiten ermittelt. Beim Vergleich beider Gruppen fanden sich keine signifikanten Unterschiede in der Rezidivhäufigkeit und Lokalisation (P = 0,27). Bei den nodalpositiven Patientinnen kam es etwas häufiger als bei nodalnegativen Patientinnen zum Auftreten eines Lokalrezidivs (11,1% vs. 9,8%) und zur Fernmetastasierung (12,1% vs. 7,4%).

Deutliche Unterschiede der Überlebensraten bei nodalpositiven Patientinnen zeigten sich nur bei dem Vergleich der Tumorstadien T1/T2 (P = 0,001) wie auch für die Stadien T2/T3 (P = 0,009) signifikant. Der menopausale Status der Patientinnen zeigte keinen signifikanten Unterschied bezüglich der Überlebenswahrscheinlichkeit für die beiden Gruppen (N-: P = 0,75; N+: P = 0,79).

Abstract

In 515 patients with primary carcinoma of the breast T1a-3aN1a-bM0, the authors conducted simple mastectomy with radical lymphonodectomy of the axilla from 1976 onwards to the time of reporting.

In 190 patients with affected lymph nodes, assisting chemotherapy was effected with a combination of three drugs, namely, trofosphamide, methotrexate and 5- fluoro-uracil for a period of 12 months postoperatively. Patients whose lymph nodes remained free were not subjected to follow-up treatment. For both groups of patients, the rates of relapses and survival times were established for an average follow-up time of 41 months (15-75). No significant differences in the rates of relapses and localisation were seen on comparing both groups (P = 0.27). In the patients with affected lymph nodes, local relapses were somewhat more frequent than with patients whose lymph nodes were not affected (11.1% vs. 9.8%); the same also applied to the oecurrence of metastases distant from the primary tumour (12.1% vs. 7.4%).

Significant differences in survival rates in patients with affected lymph nodes were seen only in the tumour stages T1/T2 (P = 0.001) and for the stages T2/T3 (P = 0.009). The menopausal status of the patients did not show any significant differences in respect of probability of survival for both groups (N-: P = 0.75; N+: P = 0.79).

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