Geburtshilfe Frauenheilkd 1986; 46(8): 515-519
DOI: 10.1055/s-2008-1036247
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Afterloading-Kurzzeitbestrahlung des inoperablen Korpuskarzinoms

Afterloading Short-Term High-Dose Irradiation of Inoperable Endometrial CarcinomaH. Kucera, R. Sagl, W. Skodler, K. Weghaupt
  • Ordinariat für Gynäkologische Strahlentherapie der Universität Wien (Vorstand: Prof. Dr. K. Weghaupt)
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Afterloading-Kurzzeitbestrahlung verhindert die Strahlenbelastung für das medizinische Personal und ermöglicht eine wesentlich angenehmere Behandlung für die Patientinnen. Zwischen 1980 und 1985 wurden 94 Patientinnen mit Korpuskarzinom primär bestrahlt und zumindest für 12 Monate bis zu 5 Jahren nachuntersucht. Die Auswertung erfolgte hinsichtlich symptomfreier Überlebenszeit und Strahlenkomplikationen. Die 5-Jahres-Überlebensrate bei ausschließlicher Bestrahlung wurde mit einer historischen Kontrollgruppe unseres Hauses verglichen. In der Zeit vor der Afterloading-Technik konnten wir mittels konventioneller Radiumtherapie nur etwa 50% der behandelten Patientinnen heilen. Mit der Afterloading-Iridium-192-Technik betrug die 3-Jahres-Überlebensrate 81%, die 5-Jahres-Überlebensrate 70%. Zwischen jüngeren (50-69) und älteren (70-85) Patientinnen fanden sich keine wesentlichen Unterschiede hinsichtlich der Überlebensraten, ebensowenig zwischen hoch- und schlecht differenzierten Tumoren.

In der Gesamtgruppe wurden an schweren Strahlenschäden 2 Fälle von Ileus, 1 Rektovaginalfistel, 3 Rektumulcera und 1 Vaginalnekrose beobachtet. Mit der optimalen intrauterinen Einzeldosis von 850 cGy pro Woche (4mal) und 700 cGy intravaginal (1 mal) wurden schwere Strahlenkomplikationen nicht mehr beobachtet. Ebensowenig kam es zu ernsten Strahlenveränderungen, wenn die Gesamtdosis im Rektum weniger als 500 cGy betrug. Eine Kombination mit perkutaner Telekobalt-Therapie erfolgte nur bei 5% der Patientinnen (ab Stadium II).

Die intrauterine und intravaginale Applikation wurde ohne jegliche Anästhesie oder Sedierung vorgenommen. Bei fast allen Patientinnen war eine ambulante Behandlung möglich.

Abstract

Irradiation using the afterloading therapy equipment enabling monitored short-term high-dose radiation, not only reduces exposure of the medical staff to radiation, but also places less strain on the patients. 94 patients with endometrial carcinoma were treated by irradiation alone between 1980-1985 and could be followed up for at least 12 months up to 5 years. Evaluation was performed with regard to a recurrence-free survival rate and radiation side effects. The 5-year survival rates with radiation alone are compared with a previously recorded control group. Before the afterloading technique had become available, the 5-year survival for endometrial carcinoma treated by intracavitary radium-226 was 50%. Using the afterloading iridium-192 technique, the 3-year recurrence-free rate was 81% and the 5-year survival rate 70%. There was no difference between younger (50-69 years of age) and older (70-85 years of age) patients, nor was there any difference between highly and less differentiated tumours. Incidence of severe damage caused by radiation in the overall group: 2 cases of ileus, 1 case of rectovaginal fistula, 3 cases of rectal ulcers and 1 case of severe vaginal necrosis. Severe complications did not occur with the optimal intrauterine fraction dose of 850 cGy (4 times) and 700 cGy intravaginal (once), nor could any complications be observed when the total rectal dose did not exceed 500 cGy. In only 5% of the patients the treatment was combined with percutaneous telecobalt irradiation (stage II).

Intrauterine and intravaginal applications were performed without anaesthesia or sedation, and outpatient treatment was possible in almost all cases.