Zusammenfassung
Der Krankheitsverlauf einer 39jährigen Patientin mit spontaner Adenose der Vagina
wird dargestellt. Dieses Krankheitsbild wird selten beobachtet im Vergleich zu der
größeren Anzahl von Vaginaladenosen nach intrauteriner DES-Einwirkung. Der Ursprung
dieser drüsigen Proliferationen wird in der Literatur entweder in Resten des Wolffschen
oder Müllerschen Ganges gesehen oder auf metaplastische bzw. prosoplastische Vorgänge
zurückgeführt.
Je nach Stadium und Sehweregrad bietet sich eine zystische, floride, adenomatöse oder
karzinomatöse Adenose; es überwiegen bei weitem die benignen Formen. Symptome treten
nur bei fortgeschrittenen Fällen auf; die Therapie richtet sich nach Dignität, Ausdehnung
und Beschwerdebild.
Abstract
A case of spontaneous vaginal adenosis in a 39-year old patient is reported.
This entity is infrequently observed in comparison to the larger number of vaginal
adenosis due to intrauterine DES exposure.
The literature concerning the origin of these spontaneous proliferations is controversial:
remnants of Wolffian or Müllerian ducts are thought to be the source, as well as metaplastic
or prosoplastic changes.
According to stage and extent of the disease, the individual case can be categorised
into the following subgroups: cystic, florid, adenomatous and carcinomatous adenosis.
Benign courses are far more frequent. Symptoms are observed only in advanced cases;
therapy depends on histology, extent, and symptoms.