Klin Padiatr 1983; 195(6): 415-417
DOI: 10.1055/s-2008-1034410
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Serological Study of the Age Distribution of Endemic Treponematoses in Children from Mali (Africa)

Serologische Studie der endemischen Treponematose bei malischen Kindern im Hinblick auf das Lebensalter der KinderW.  Ehrengut1 , Y.  Fofana2 , F.  Müller3
  • 1Institut für Impfwesen und Virologie, Hamburg (FRG)
  • 2Institut National de Recherche en Santé Publique, Bamako (Mali)
  • 3Medizinaluntersuchungsanstalt am Hygienischen Institut der Freien und Hansestadt Hamburg (FRG)
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Using the Treponema Pallidum Haemagglutination Assay (TPHA) for the demonstration of treponema-specific antibodies, 444 children in age groups between 5 months and 10 years from different parts of Mali (Africa) were investigated for endemic treponematoses. The rate of seroreactivity (1,85%) in the age groups under four years (n = 270) indicates a low incidence of treponemal infections. From these observations it can be concluded that treponemal infections in infants are not caused by suckling of the babies on infectious nipples of their mothers. The high rate of TPHA-reactive children (17,8%) in the age groups between 5 and 10 years (n = 174) can be explained by the assumption of nonveneral transmission of the disease. Furthermore, 101 mothers from Bamako and their newborn babies, were investigated serologically. In 17 mothers (17%) the TPHA was reactive. Treponemaspecific antibodies were transmitted to the children in all cases and with nearly identical antibody titres.

Zusammenfassung

Untersuchungen auf Treponema-Antikörper (TPHA-Test) wurden im Serum von 444 malischen Kindern im Alter von 5 Monaten bis zu 10 Jahren durchgeführt, um die Durchseuchung an endemischer Syphilis zu prüfen. Bei 270 unter 4jährigen war die Seroreaktivität nur in 1,85% nachzuweisen, was dafür spricht, daß die Infektion nicht durch den Saugakt an eventuell infektiösen Brustwarzen der Mutter zustande kommt. Auf der anderen Seite kann die hohe Quote von TPHA-reaktiven 5- bis 10jährigen (17,8%) durch eine nicht venerische Übertragung des Erregers erklärt werden. Unter 101 Blutproben von Müttern aus Bamako fanden sich in 17% TPHA-reaktive Sera. Die Neugeborenen wiesen in gleicher Häufigkeit und meist in gleicher Titerhöhe Antikörper auf.

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