Klin Padiatr 1983; 195(4): 256-262
DOI: 10.1055/s-2008-1034379
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Linksanteriorer Hemiblock (überdrehter Linkstyp) im EKG bei Kindern vor und nach Herzoperationen

Left Anterior Hemiblock (Extreme Left Axis Deviation) in ECG of Children before and after Heart OperationsH. W. Rautenburg , Renate  Wagner
  • Abteilung Kinderkardiologie am Zentrum für Kinderheilkunde der Justus-Liebig-Universität Gießen
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In this study 18 248 ECGs were reviewed. In 212 children were found an extreme left axis deviation (or left anterior hemiblock) in ECG. In 44 (or 21%) exists an extreme left axis deviation before or after operation on congenital heart malformations. In 24 children this pathological deviation of the heart axis first appeared post-surgically. After critical analysis, however, it became apparent that it was factually correct to speak of a left anterior hemi-block in only 10 cases. This terminology was especially encountered after repair of ventricle-septal defects and total corrections of Tetralogy of Fallot, if at the same time a right bundle branch block existed in the sense of a bifascicular block. Some cases are especially difficult to judge; namely those in which on the basis of the heart defect itself, an extreme left axis deviation is likely to exist before surgery, as for example in endocardial cushion defects. Also, it is possible that an extreme left axis deviation could be reversed in the normal QRS-angle after operation.

Zusammenfassung

Bei 44 (21%) von insges. 212 Kindern aus einem EKG-Material von 18 248 Kurven konnte ein überdrehter Linkstyp (oder linksanteriorer Hemiblock) im Zusammenhang mit Operationen Von angeborenen Herzfehlern festgestellt werden. Bei 24 Kindern davon trat diese pathologische Drehung der elektrischen Herzachse nach der Operation erstmals in Erscheinung. Bei kritischer Analyse jedes einzelnen Falles erscheint es aber nur in 10 Fällen tatsächlich richtig, von einem linksanterioren Hemiblock zu sprechen. Ganz besonders trifft das nach Operationen von Ventrikelseptumdefekten und Fallot'scher Tetralogie zu, wenn gleichzeitig auch ein kompletter Rechtsschenkelblock im Sinne eines bifaszikulären Blocks vorlag. Schwierig wird die Beurteilung in Fällen, bei denen aufgrund des Herzfehlers selbst bereits vor der Operation ein überdrehter Linkstyp bestand, wie z. B. bei Endokardkissendefekten. Auch die Rückbildung eines überdrehten Linkstyps auf normale QRS-Winkel konnte beobachtet werden.

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