Klin Padiatr 1983; 195(1): 29-32
DOI: 10.1055/s-2008-1034036
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Früherkennung zentraler Atemregulationsstörungen beim Säugling zur Vermeidung postoperativer Komplikationen

Early Recognition of Disturbances of Central Respiratory Control in Infants for Avoiding Postoperative ComplicationsR.  Kurz , S.  Schneeweiß , R.  Haidmayer , T.  Kenner , K. -P. Pfeiffer
  • Universitätsklinik für Kinderchirurgie der Karl-Franzens-Universität Graz
    Physiologisches Institut der Karl-Franzens-Universität Graz
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Infants with a higher incidence of frequent and prolonged apneas during sleep (sleep apnea syndrome) as a consequence of a delayed maturation of respiratory control, have an increased risk for respiratory problems after anesthesia. In 12 babies (one to five months old) showing visible apneas with cyanosis up to 12 hours after herniotomies, the respiratory pattern was examined by impedance pneumography during spontaneous sleep. The mean apnea duration (M.A. value) amounted to 8,6 ± 5,96 sec/min, whereas the M.A. value of a comparable control group was significantly lower (2,97 ± 2,13 sec/min) Aminophylline prophylaxis of risk infants diminished significantly the frequency of postoperative respiratory complications.

Zusammenfassung

Säuglinge mit Neigung zu vermehrten und verlängerten Apnoen im Schlaf (Schlafapnoesyndrom) als Ausdruck einer Reifungsstörung der Atemregulation tragen auch ein erhöhtes Risiko für Atemstörungen nach Narkosen. Bei 12 Säuglingen zwischen ein und fünf Monaten, die bis zu 12 Stunden nach Herniotomien durch sichtbare Apnoen mit Zyanose aufgefallen waren, betrug der mittlere Atemausfall im natürlichen Schlaf (M.A,) 8,6 ± 5,96 sec/min. Eine gleichaltrige Kontrollgruppe wies einen signifikant niedrigen M.A. von 2,97 ± 2,13 sec/min. auf. Aminophyllin-Vorbehandlung von Risikosäuglingen senkte signifikant die Frequenz postoperativer Atemstörungen.

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