Abstract
After a 5 years' experience of cerebral sonography (about 4 500 recordings) in infants
we are trying to establish correlations between alterations of anatomical structures
and the further clinical development.
Obviously there is no constant connection between a simple subependymal haemorrhage
and the further neurological symptoms. At the age of two and more years, about 30
% had a normal state, the other part had very different clinical signs. Even an uncomplicated
ventricular haemorrhage had no definite influence on the child's development in most
cases. Ischemic infarctions seem to have a better prognosis than borderline-infarctions.
Real intracranial cysts and slight brain atrophy seem to have only distinct neurological
symptoms.
Porencephalic defects or brain necrosis, e.g. after parenchymatous haemorrhages and
infarctions as well as generalized hypoxic encephalopathies with increased echogenicy
and progressive brain atrophy nearly always showed neurological defects, though the
dimension of the brain's alteration does not clearly correlate to the clinical symptoms
and the child's development.
It is not possible to make a prognostic evaluation by cerebral sonography in hypoxic-ischemic
brain-lesions within the first 3 weeks post partum. A more exact judgment will be
given after further regular sonographic observations in all high-risk infants within
the first year. Beyond this, technical and organisation-improvements will probably
allow a more exact statement in future.
Zusammenfassung
Aufgrund einer 5jährigen Erfahrung mit der zerebralen Sonographie beim Säugling wird
versucht, Zusammenhänge von erkennbaren hirnorganischen Strukturänderungen und der
weiteren klinischen Entwicklung aufzustellen. So besteht offensichtlich keine direkte
Korrelation zwischen einer einfachen subependymalen Blutung und späteren Residualsymptomen.
Auch ein leichter ischämischer Infarkt, eine Ventrikelblutung, echte intrakranielle
Zysten und leichte Hirnatrophien können primär mit einer nahezu normalen neurologischen
Entwicklung einhergehen.
Porenzephate Defekte bzw. progrediente Echogenitätsändcrungen des Hirnparenchyms,
z. B. nach Blutungen, Infarkten oder hypoxischen Gewebeschäden, gehen in der Regel
mit neurologischen Defekten einher, wobei das Ausmaß der Hirnstrukturänderungen und
die klinische Symptomatik nicht eindeutig korrelieren.
Eine Aussage zur Prognose mit Hilfe der Sonographie ist bei hypoxisch-ischämischen
Hirnschäden oft erst mehrere Wochen postpartal möglich. Entscheidend sind weitere
Verlaufsbeobachtungen. Technische und organisatorische Verbesserungen erlauben in
Zukunft wahrscheinlich genauere Aussagen.