Klin Padiatr 1986; 198(5): 385-390
DOI: 10.1055/s-2008-1033894
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der prognostische Wert der zerebralen Sonographie

The Prognostic Value of Cerebral SonographyH. M. Straßburg , H.  Bode , U.  Dahmen
  • Universitäts-Kinderklinik Freiburg
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

After a 5 years' experience of cerebral sonography (about 4 500 recordings) in infants we are trying to establish correlations between alterations of anatomical structures and the further clinical development.

Obviously there is no constant connection between a simple subependymal haemorrhage and the further neurological symptoms. At the age of two and more years, about 30 % had a normal state, the other part had very different clinical signs. Even an uncomplicated ventricular haemorrhage had no definite influence on the child's development in most cases. Ischemic infarctions seem to have a better prognosis than borderline-infarctions. Real intracranial cysts and slight brain atrophy seem to have only distinct neurological symptoms.

Porencephalic defects or brain necrosis, e.g. after parenchymatous haemorrhages and infarctions as well as generalized hypoxic encephalopathies with increased echogenicy and progressive brain atrophy nearly always showed neurological defects, though the dimension of the brain's alteration does not clearly correlate to the clinical symptoms and the child's development.

It is not possible to make a prognostic evaluation by cerebral sonography in hypoxic-ischemic brain-lesions within the first 3 weeks post partum. A more exact judgment will be given after further regular sonographic observations in all high-risk infants within the first year. Beyond this, technical and organisation-improvements will probably allow a more exact statement in future.

Zusammenfassung

Aufgrund einer 5jährigen Erfahrung mit der zerebralen Sonographie beim Säugling wird versucht, Zusammenhänge von erkennbaren hirnorganischen Strukturänderungen und der weiteren klinischen Entwicklung aufzustellen. So besteht offensichtlich keine direkte Korrelation zwischen einer einfachen subependymalen Blutung und späteren Residualsymptomen. Auch ein leichter ischämischer Infarkt, eine Ventrikelblutung, echte intrakranielle Zysten und leichte Hirnatrophien können primär mit einer nahezu normalen neurologischen Entwicklung einhergehen.

Porenzephate Defekte bzw. progrediente Echogenitätsändcrungen des Hirnparenchyms, z. B. nach Blutungen, Infarkten oder hypoxischen Gewebeschäden, gehen in der Regel mit neurologischen Defekten einher, wobei das Ausmaß der Hirnstrukturänderungen und die klinische Symptomatik nicht eindeutig korrelieren.

Eine Aussage zur Prognose mit Hilfe der Sonographie ist bei hypoxisch-ischämischen Hirnschäden oft erst mehrere Wochen postpartal möglich. Entscheidend sind weitere Verlaufsbeobachtungen. Technische und organisatorische Verbesserungen erlauben in Zukunft wahrscheinlich genauere Aussagen.

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