Klin Padiatr 1986; 198(4): 326-329
DOI: 10.1055/s-2008-1033881
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clonidin-Therapie der ,,paradoxen Hypertension" nach Operation der isolierten Aortenisthmusstenose im Kindesalter

Clodine Therapy for "Paradoxical Hypertension" After Surgery for Isolated Aortic Isthmus Stenosis in ChildrenR.  Schreiber , D.  Augustin , G.  Schumacher , D.  Peters , K.  Bühlmeyer
  • Kinderklinik am Deutschen Herzzentrum, München
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In the period from 1974 to 1983, altogether 234 children underwent surgery of isolated coarctation of the aorta at the Heart Center Munich. In 146 of these patients, a reactive increase of blood pressure has been noted following surgery, and in about half of them the blood pressure was considerably elevated above the 95-percentile. Since the success of surgery may be endangered by a critical increase of blood pressure, in 66 patients an antihypertensive therapy with clonidine has been started immediately after operation. By this treatment the intended decrease of blood pressure has been effected within the first two days after surgery, and in 91 % of the patients the therapy could be stopped within the first two postoperative weeks. In 6 out of these 66 patients, the ,,paradoxical hypertension" persisted so that the clonidine therapy had to be continued after discharge from hospital. The empirically determined dosage and the duration of treatment have been modified by the clinical requirements, i.e. by the actual level of the blood pressure. The average duration of drug administration has been lengthened according to the advanced age at time of surgery, while the required clonidine dosage simultaneously showed a tendency to decrease. Since no side-effects have been registered in the course of this procedure, the use of clonidine suggests a promising therapeutical approach to ,,paradoxical hypertension".

Zusammenfassung

Bei 146 von 234 Kindern, welche im Zeitraum 1974-83 am Herzzentrum München an einer isolierten Aortenisthmusstenose operiert worden waren, wurde unmittelbar postoperativ eine reaktive Blutdruckerhöhung festgestellt, wobei in etwa der Hälfte der Fälle das Blutdruckniveau erheblich oberhalb der 95-Perzentile lag. Da durch eine derartige Druckbelastung der Aortenanastomose der Operationserfolg gefährdet sein kann, wurde bei 66 Patienten unmittelbar postoperativ eine antihypertensive Behandlung mit Clonidin begonnen, welche innerhalb der ersten beiden postoperativen Tage die gewünschte Blutdrucksenkung herbeiführte und in 91 % der Fälle innerhalb der ersten beiden postoperativen Wochen wieder beendet werden konnte. Bei 6 dieser 66 Patienten persistierte die sogenannte ,,paradoxe Hypertension", so daß die Clonidin-Behandtung auch nach Entlassung fortgeführt werden mußte. Die empirisch ermittelte Dosierung und die Behandlungsdauer richteten sich in erster Linie nach den klinischen Erfordernissen, d. h. nach der Höhe der aktuellen Blutdruckwerte; während sich die durchschnittliche Behandlungsdauer mit zunehmendem Operationsalter verlängerte, zeigte die erforderliche Clonidin-Dosis gleichzeitig eine abnehmende Tendenz. Beim angewandten Behandlungsverfahren traten keine Nebenwirkungen auf, so daß der Einsatz von Clonidin zur Behandlung der ,,paradoxen Hypertension" als erfolgversprechend zu empfehlen ist.

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