Klin Padiatr 1982; 194(1): 18-22
DOI: 10.1055/s-2008-1033763
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnostische und therapeutische Probleme des Botulismus im Kindesalter

Diagnostic and Therapeutic Problems of Botulism in InfantsJ.  Otte , P.  Emmrich
  • Universitätskinderklinik Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The incidence of botulism remains high. This disease is burdened by a high lethality rate. It is of significant importance for the patient that therapy is instituted sufficiently early. Botulism is an intoxication with the toxin of Clostridium botulinum. In babies, botulism can be caused also by peroral infection with the bacteria or spores. It appears that intestinal germination to toxin-forming bacteria can occur in babies only. Since honey is very frequently contaminated with Clostridium botulinum spores, honey should be eliminated from baby food. The signs manifested in botulism in infants are similar to those in somewhat older children and adults: increasing muscular hypotonia, apathy, pareses of the cranial nerves, and, finally, respiratory insufficiency through paresis of the respiratory musculature. The authors report on their own observations in cases of botulism, and on current possibilities of treatment.

Zusammenfassung

Unverändert häufig treten Botuslismus-Erkrankungen auf. Das Krankheitsbild ist mit einer hohen Letalität belastet. Von entscheidender Bedeutung für den Patienten ist die frühzeitig eingeleitete Therapie. Es handelt sich beim Botulismus um eine Intoxikation mit dem Toxin des Clostridium botulinum. Bei Säuglingen kann auch eine perorale Infektion mit den Bakterien bzw. den Sporen zum Botulismus führen. Die intestinale Auskeimung zu Toxin bildenden Bakterien ist anscheinend nur bei Säuglingen möglich. Da Honig sehr häufig mit Sporen von Clostridium botulinum kontaminiert ist, sollte in der Säuglingsnahrung auf Honig verzichtet werden. Die Symptomatik des Säuglingsbotulismus ist ähnlich wie bei älteren Kindern und Erwachsenen: zunehmende Muskelhypotonie, Apathie, Hirnnervenparesen und schließlich Ateminsuffizienz durch Lähmung der Atemmuskulatur. Wir berichten über eigene Beobachtungen von Botulismuserkrankungen und die heutigen Behandlungsmöglichkeiten.

    >