Klin Padiatr 1988; 200(6): 448-450
DOI: 10.1055/s-2008-1033751
Kasuistiken

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

ALL-Rezidiv nach zwölf Jahren Vollremission

Acute lymphoblastic leukemia in an eighteen-year-old patient after having been twelve years in complete remission - late relapse or secondary disease?P.  Seidl , S.  Sahm , B.  Kornhuber
  • Abteilung für Pädiatrische Hämatologie und Onkologie des Zentrums der
    Kinderheilkunde der Johann Wolfgang
    Goethe-Universität Frankfurt/Main
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The clinical course of a now twenty-year-old patient is reported. The boy was admitted to our children's hospital at the age of six with the diagnosis of acute lymphoblastic leukemia. He was treated according to the Memphis VII protocol established by Pinkel et al. Complete remission was obtained. After five years, therapy was finished. The boy was disease free in the following years. Growth and puberty development were normal.

The boy was admitted again at the age of 18 5/12 years when bone marrow aspiration revealed lymphoblasts of the common-ALL type. After a treatment according to the national (BFM-)ALL therapy study a complete remission was obtained again. The patient is still under maintenance therapy.

Clinical and laboratory data are reported. The frequency of second malignancies following cytostatic therapy is discussed.

Zusammenfassung

Es wird berichtet über den klinischen Verlauf eines jetzt 20 Jahre alten Patienten, der im Alter von 6 Jahren an einer akuten lymphoblastischen Leukämie erkrankte. Er wurde nach dem damals üblichen Schema nach Pinkel behandelt, eine komplette Remission wurde erreicht. Nach Ablauf von 10 Jahren konnte der Junge als geheilt angesehen werden. Im Alter von 18 5/12 Jahren zeigte der Patient Allgemeinsymptome, die den Verdacht auf eine erneute Leukämie nahelegten. Im Knochenmark wurden Blasten vom Typ einer common-ALL nachgewiesen. Klinischer Verlauf und Labordaten werden referiert. Die Problematik von Zweittumoren nach zytostatischer Therapie wird dargestellt.

    >