Klin Padiatr 1988; 200(6): 429-433
DOI: 10.1055/s-2008-1033747
Übersichten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Infektionsbedingte Harnsteine bei Kindern; aktuelles Therapieschema und Rezidivprophylaxe

Urinary Calculi Caused by Infection in Children: Modern Treatment Schedule and Anti-Recurrence ProphylaxisD.  Bach1 , P.  Brühl2 , A.  Hesse3
  • 1Urologische Abteilung des St. Agnes-Hospitals, Bocholt
  • 2Kinderurologie der Urologischen Klinik, Rheinische-Friedrich-Wilhelms Universität, Bonn
  • 3Abteilung Experimentelle Urologie der Urologischen Klinik, Rheinische-Friedrich-Wilhelms Universität, Bonn
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Infection stones have an outstanding position in childhood urolithiasis. In non-infection stones one can mostly find a certain - for example metabolic - causes of stone formation. In infection stones, the urease-producing and thus urea-cleaving properties of some gram-negative bacteria are responsible for alkalization of the urine and lead especially in combination with disturbances of urine transport to the staghorn calculi. Therefore in such children early diagnosis, adequate therapy and consequent maintenance is the crucial point for good life quality in future. Preliminary condition for therapeutic success is a close coworking between pediatric nephrologist, pediatric urologist, family doctor and parents.

Zusammenfassung

Infektsteine nehmen unter den Harnsteinerkrankungen im Kindesalter eine besondere Stellung ein. Während alle nicht-infektiösen Harnsteine durch metabolische oder Stoffwechselstörungen - in seltenen Fällen durch Medikamentenabusus - hervorgerufen werden, sind Infektsteine das Ergebnis persistierender, bakterieller Infektionen mit ureasebildenden, gram-negativen Mikroorganismen besonders bei Harntransportstörungen unterschiedlicher Genese. Deshalb sind bei den betroffenen Kindern eine frühzeitige Diagnose, eine adäquate Therapie und konsequente Nachsorge von entscheidender Bedeutung für die zukünftige Lebensqualität. Voraussetzung für eine erfolgreiche Betreuung dieser Kinder ist eine enge Zusammenarbeit zwischen pädiatrischem Nephrologen, Kinderurologen, Hausarzt und Eltern.

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