Klin Padiatr 1988; 200(3): 190-199
DOI: 10.1055/s-2008-1033708
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Therapierealisierung und Komplikationen in der Therapiestudie BFM-83 für die akute myeloische Leukämie*

Realization of therapy and complications in the therapy study BFM-83 for the acute myelogenous leukemiaUrsula  Creutzig1 , J.  Hofmann2 , J.  Ritter1 , G.  Schellong1
  • 1Universitäts-Kinderkliniken Münster
  • 2Universitäts-Kinderkliniken Hannover
* Gefördert durch den Bundesminister für Forschung und Technologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Data on the realization of therapy are available for 159 out of 173 (92%) protocol patients included in the study AML-BFM-83. The induction therapy could be carried out according to protocol in almost 80% of patients, with a dose compliance ( = actual dose/prescribed dose) of ≥80% for all substances. During the second therapy phase (consolidation) considerable deviations from the recommended therapy occurred in all nonresponders and in 34% of the patients who had achieved remission. The maintenance therapy had to be reduced in one third of the patients, mainly due to thrombopenias.

Lethal complications caused by therapy induced toxicity, occurred in 7 out of 173 cases (4%), and followed severe infections (mycoses), or other complications such as cardiotoxicity. The proportion of severe complications decreased from the induction through the first to the second consolidation phase. They were rare during maintenance therapy, but markedly more frequent in nonresponders and in children with early relapse (within 12 months).

In view of the small differences in dose compliance, it is difficult to determine the prognostic significance of the realization to therapy. With the application of the COX regression and special life table analyses the dose compliance decreases in significance after including the known initial prognostic factors. There is no doubt, however, that the prognosis depends on the intensity of therapy: this is obvious when comparing the Kaplan-Meier estimation of event-free interval (EFI) for the studies AML-BFM-83 and AML-BFM-78, p=.02 (EFI .64, SD .05 vs. .49, SD .05 after a period of 4,5 years). The analysis of the therapy realization was of value in estimating protocol compliance and also resulted in a modification of therapy in the subsequent study AML-BFM-87.

Zusammenfassung

Bei 159 von 173 (92%) Protokollpatienten der Studie AML-BFM-83 liegen Angaben zur Therapierealisierung vor. Die Induktionstherapie konnte bei fast 80% der Patienten protokollgerecht mit einer Dosiscompliance (= aktuelle Dosis/Solldosis) ≥80% für alle Substanzen durchgeführt werden. In der zweiten Therapiephase (Konsolidierung) kam es zu erheblichen Therapieabweichungen bei allen Nonrespondern und bei 34% der Patienten, die eine Remission erreichten. Die Dauertherapie mußte bei einem Drittel der Patienten, vorwiegend wegen Thrombozytopenien, reduziert werden.

Letale Komplikationen durch therapiebedingte Toxizität ereigneten sich bei 7 von 173 Patienten (4%) und traten nach schweren Infektionen (Mykosen) oder anderen Komplikationen wie Kardiotoxizität auf. Anteilmäßig nahmen die schweren Komplikationen von der Induktion über die erste zur zweiten Konsolidierungsphase ab und waren in der Dauertherapie selten. Sie betrafen deutlich mehr Nonresponder und Kinder mit frühen Rezidiven (innerhalb 12 Monaten) als andere Patienten.

Die prognostische Bedeutung der Therapierealisierung läßt sich bei den geringen Unterschieden in der Dosiscompliance nur schwer ermitteln. Bei Anwendung der COX-Regression und speziellen Life-Table-Analysen verliert die Dosiscompliance nach Hinzunahme der bekannten initialen prognostischen Faktoren an Bedeutung. Die Prognose hängt jedoch mit der Intensität der Therapie zusammen, wie der Vergleich des ereignisfreien Intervalls (EFI) der Studie AML-BFM-83 mit dem der Studie AML-BFM-78 zeigt, p = 0.02 (EFI 0.64, SD 0.05 vs. 0.49, SD 0.05 nach jeweils 4,5 Jahren). Die Analyse der Therapiedurchführung ermöglichte nicht nur die Abschätzung der Protokollcompliance, sondern war auch Grundlage für Therapieänderungen in der folgenden Studie AML-BFM-87.

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