Klin Padiatr 1988; 200(1): 40-44
DOI: 10.1055/s-2008-1033683
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Peritonitis und Sepsis bei Kindern mit idiopathischem nephrotischem Syndrom

A guideline for treatment of children with peritonitis and ns is proposedChrista  Feldhoff , L.  Kleine , H.  Bachmann1
  • Abteilung für Paediatrische Nephrologie Universitätsklinikum Essen, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin
  • 1Geschäftsführender Direktor der Kinderklinik des Zentralkrankenhauses ,,Links der Weser", Bremen
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

We analyzed episodes of peritonitis and/or sepsis associated with the idiopathic nephrotic syndrome (ns) in 23 children treated between 1975 and 1985 at our clinic. 37.5% of the children with infantile ns, 16% of those with steroid sensible ns, and 13.6% of those with steroid resistant ns developed peritonitis. Children with infantile ns and one girl with gram-negative secondary peritonitis presented with sepsis. 3 septic children died. Four patients developed peritonitis secondary to intestinal perforation. The most common bacterial pathogen in primary peritonitis was S. pneumonia (7 patients). 7 cases were culture-negative. All episodes of peritonitis coincided with an active nephrotic syndrome: in more than half of the patients therapy with corticosteroids had already been started.

Eight patients underwent surgical exploration for presumed appendicitis, but none was confirmed by histological examination of the appendix. In 2 instances S. pneumonia was cultured from ascitic fluid.

Prophylactic polyvalent pneumococcal vaccination and early start of corticotherapy during the acute illness of ns is warranted.

Zusammenfassung

Wir analysierten Peritonitis und/oder Sepsis bei idiopathischem nephrotischem Syndrom (NS) von 23 Kindern, die zwischen 1975 und 1985 in unserer Klinik behandelt wurden. Es erkrankten 37,5% der Kinder mit infantilem NS, 16% derer mit steroidsensiblem NS und 13,6% derer mit steroidresistentem NS. Kinder mit infantilem NS und ein Mädchen mit gramnegativer, sekundärer Peritonitis entwickelten eine Sepsis. Drei Kinder verstarben an einer Sepsis. Die häufigste Erregerart der primären Peritonitis war S. pneumoniae (7 Fälle). Sieben mal konnten keine Keime gezüchtet werden. Alle Peritonitisepisoden fielen in eine akute Krankheitsphase des NS. Bei über der Hälfte der Fälle war bereits mit der Kortikotherapie begonnen worden.

Bei 8 Patienten wurde wegen des Verdachts auf Appendizitis eine Laparotomie veranlaßt: bei keinem bestätigte sich der Verdacht. Bei 2 dieser Fälle konnte S. pneumoniae aus der Aszitesflüssigkeit kultiviert werden.

Die prophylaktischen Maßnahmen wie polyvalente Pneumokokkenimpfung und früher Therapiebeginn eines akuten nephrotischen Syndroms werden erörtert. Das Vorgehen in unserer Klinik bei klinisch manifester Peritonitis und NS wird dargelegt.

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