Rofo 1994; 160(1): 75-77
DOI: 10.1055/s-2008-1032376
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographically guided needle biopsy in peripheral thoracic masses: Results in 50 patients

Ultraschallgeführte Nadelbiopsie bei peripheren thorakalen Raumforderungen: Ergebnisse bei 50 PatientenA. Madan1 , W. J. J. van Rooij1 , M. C. P. J. Verpalen2
  • 1Department of Radiology
  • 2Department of Pulmonology
  • St. Elisabeth Hospital, Tilburg, The Netherlands
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
20. März 2008 (online)

Preview

Summary

50 patients with thoracic lesions were selected for percutaneous biopsy guided by real-time sonography. The indications were pulmonary, pleural and mediastinal lesions which made contact with the chest wall and sonographically accessible. Included were lesions near vital structures in the mediastinum (n = 3), in the apex of the lung (n = 8), small pulmonary nodules in contact with the chest wall (n = 24), lesions with intervening pleural fluid (n = 2), pleural nodules (n = 9) and masses arising from the chest wall itself (n = 4). A definitive diagnosis was established in 38 of the 45 (84,4 %) malignant lesions and in 4 of the 5 (80 %) benign lesions. Complications were restricted to one pneumothorax. Sonographically guided biopsy can be carried out as a bedside procedure. Real-time monitoring compensates for respiratory movements. Its role is curbed by intervening air such as in aerated lung, pneumothorax or primarily cavitatory lesions.

Zusammenfassung

50 Patienten mit thorakalen Raumforderungen wurden für eine echtzeitsonographiegeführte Perkutanbiopsie ausgewählt. Die Indikationen waren pulmonale, pleurale und mediastinale Raumforderungen, die die Brustwand berührten und sonographiegängig waren. Diese umfaßten Raumforderungen in der Nähe lebenswichtiger Strukturen im Mediastinum (n = 3), im Apex der Lunge (n = 8), kleine Lungenknötchen, die die Brustwand berührten (n = 24), Raumforderungen mit intervenierender Pleuraflüssigkeit (n = 2), Pleuraknötchen (n = 9) und der Brustwand entstammende Raumforderungen (n = 4). Bei 38 der insgesamt 45 malignen Raumforderungen konnte eine gültige Diagnose gestellt werden (84,4 %), sowie bei 4 der 5 gutartigen Raumforderungen (80 %).