Zeitschrift für Phytotherapie 2007; 28(6): 266-270
DOI: 10.1055/s-2008-1032214
Forschung

Enke Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Einsatz von Klosterfrau® Melissengeist bei grippalen Infekten

Jörg Grünwald, Regina Busch
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Durchschnittlich erkrankt jeder Erwachsene 3- bis 4-mal pro Jahr an einer akuten Atemwegsinfektion. Immer mehr Menschen tendieren bei Erkältungen dazu, auf traditionell bewährte pflanzliche Hausmittel zurückzugreifen. Deshalb wurde die Wirkung von Klosterfrau® Melissengeist, ein traditionelles Phytopharmakon, bei grippalen Infekten in einer Anwendungsbeobachtung (AWB) überprüft. Die darin vorkommenden ätherischen Öle (z.B. aus Melissenblättern, Alantwurzel, Angelikawurzel oder Gewürznelken) zeichnen sich nahezu alle durch eine antibakterielle und antivirale Wirkung aus. Ein unbehandelter grippaler Infekt dauert in der Regel 7-10 Tage an. Durch die Behandlung mit Klosterfrau® Melissengeist konnte eine deutliche Verringerung der Erkältungssymptome schon nach 4 Tagen beobachtet werden. Nach 5 Tagen waren bereits 21 % der Patienten völlig symptomfrei. Die Verträglichkeit wurde von den Ärzten und Patienten zu 93 bzw. 96 % mit sehr gut oder gut bewertet.

Summary

Administration of Klosterfrau® Melissengeist for the common cold

On average adults get a cold 3 to 4 times per year. More and more people tend to treat them with traditionally approved “homespun remedies”. In a drug monitoring study the impact of Klosterfrau® Melissengeist, a traditional phytopharmaceutical, was evaluated in patients suffering from a common cold. Most of the ingredients (such as essential oils of balm leaves, inula radix, angelica radix, or clove) are characterized by their antibacterial and antiviral action. Most of them are also traditionally used in different cultures for treatment of a common cold. On the average an influenzal infection persists at the least for 7 to 10 days. Treatment with Klosterfrau® Melissengeist led to a significant reduction of the cold symptoms already after 4 days. After 5 days 21% of the patients had completely recovered. The tolerability was rated as being “very good” or “good” for 93 % of the patients by the physicians and by 96 % of the patients.

Literatur

  • 1 Adam D, Ferlinz R, Frei R, et al.. Antibakterielle Therapie bei infektiösen Bronchialerkrankungen. Empfehlungen der Deutschen Liga zur Bekämpfung von Atemwegserkrankungen.  MMW Münch Med Wochenschr. 1991;  133(19) 308-312
  • 2 Amling R. Phytotherapeutika in der Neurologie.  Z Phytotherapie. 1991;  12 9-14
  • 3 Arroll B, Kenealy T. Antibiotics for the common cold and acute purulent rhinitis.  Cochrane Database Syst Rev. 2005;  (3)
  • 4 Brede H. Atemwegserkrankungen - Bagatellerkrankungen oder ernstzunehmnde Störungen?.  Therapie und Erfolg. 1997;  1 132-134
  • 5 Fahey T, Stocks N, Thomas T. Systematic review of the treatment of upper respiratory tract infection.  Arch Dis Child. 1998;  79 225-230
  • 6 Forth W. Pflanzliche Bronchospasmolytika und Expektorantien.  Therapiewoche. 1984;  34(27) 4089-4096
  • 7 Gaby AR. Natural remedies for Herpes simplex .  Altern Med Rev. 2006;  11 93-101
  • 8 Gerber MA. Diagnosis of group A streptococcal pharyngitis.  Pediatr Ann. 1998;  27 269-273
  • 9 Hayashi K, Imanishi N, Kashiwayama Y, Kawano A, et al.. Inhibitory effect of cinnamaldehyde, derived from Cinnamomi cortex, on the growth of influenza A/PR/8 virus in vitro and in vivo.  Antiviral Res. 2007;  74 1-8
  • 10 Jänicke C, Grünwald J, Brendler T. Handbuch Phytotherapie. Stuttgart; Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft 2003
  • 11 Linde K, Barrett B, Wölkart K, Bauer R, Melchart D. Echinacea for preventing and treating the common cold.  Cochrane Database Syst Rev. 2006;  (1)
  • 12 Loew D. Was leisten Phytopharmaka bei Erkältungskrankheiten?.  Forschung und Praxis. 1996;  210 16-20
  • 13 Macfarlane J, Holmes W, Gard P, Thornhill D, et al.. Reducing antibiotic use for acute bronchitis in primary care: blinded, randomised controlled trial of patient information leaflet.  BMJ. 2002;  324 91-94
  • 14 Narasimhan B, Dhake AS. Antibacterial principles from Myristica fragrans seeds.  J Med Food. 2006;  9 395-399
  • 15 Roxas M, Jurenka J. Colds and influenza: a review of diagnosis and conventional, botanical, and nutritional considerations.  Altern Med Rev. 2007;  12 25-48
  • 16 Siegers C. Mukolytika - Sekretolytika - Sekretomotorika. Therapeutischer Nutzen: Anspruch und Realität.  Therapiewoche. 1994;  44(7) 414-418
  • 17 Simasek M, Blandino DA. Treatment of the common cold.  Am Fam Physician. 2007;  75 515-520
  • 18 Smucny J, et al.. Antibiotics for acute bronchitis (Cochrane Review). The Cochrane Library, Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd.  4 2003
  • 19 Snow V, Mottur-Pilson C, Gonzales R. Principles of appropriate antibiotic use for treatment of acute bronchitis in adults.  Ann Intern Med. 2001;  134 518-520
  • 20 Turner RB, Bauer R, Woelkart K, et al.. An evaluation of Echinacea angustifolia in experimental rhinovirus infections.  N Engl J Med. 2005;  353 341-348
  • 21 Williamson HA. A randomized, controlled trial of doxycycline in the treatment of acute bronchitis.  J Fam Pract. 1984;  19 481-486

Dr. Jörg Grünwald

analyze & realize ag

Waldseeweg 6

13467 Berlin

Regina Busch

analyze & realize ag

Weißenseer Weg 111

10369 Berlin

    >